راهنمای سرمایه‌گذاری و مراحل احداث نیروگاه خورشیدی

با توجه به سودآوری قابل توجه سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه‌های خورشیدی، در سالهای اخیر متقاضیان بسیاری در این مسیر قدم نهاده و نیروگاه خورشیدی با مقیاس کوچک احداث کرده و از درآمد مناسبی بهره برده‌اند. همواره متقاضیان زیادی در نحوه ثبت درخواست و اخذ مجوز احداث این نیروگاه های سوالاتی مطرح کرده اند که برآن شدیم در این مقاله تمامی مراحل اخذ مجوز احداث نیروگاه از زمان ثبت درخواست تا انعقاد قرارداد و اتصال به شبکه را ارائه کنیم.

چه نیروگاهی نیروگاه خورشیدی خانگی محسوب می‌شود؟

در یک تعریف کلی، نیروگاه‌های خورشیدی به دو دسته خانگی و مقیاس بزرگ (مگاواتی) تقسیم می‌شوند. ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی خانگی حداکثر به 200 کیلووات محدود شده و در صورت نیاز متقاضی به احداث نیروگاه با ظرفیت بیشتر از 200 کیلووات، شرایط احداث شامل دسته نیروگاه‌های خورشیدی مگاواتی خواهد شد. هرچند که برای نیروگاه‌های خورشیدی مگاواتی ظرفیت حداقلی وجود نداشته و این نیروگاه‌ها میتوانند از ظرفیت 1 کیلووات الی 25 مگاوات احداث شوند. برای اطلاع از تفاوت‌های نیروگاه‌های خورشیدی خانگی و مگاواتی این مقاله را مطالعه فرمایید.

برای احداث یک نیروگاه خورشیدی خانگی، دارا بودن انشعاب برق به میزان 1/2 ظرفیت نیروگاه الزامی می‌باشد. به طور مثال برای احداث یک نیروگاه خورشیدی خانگی 10 کیلووات به انشعاب برق با حداقل ظرفیت 5 کیلووات (معادل یک انشعاب برق تکفاز 25 آمپر) نیاز می‌باشد. حداکثر ظرفیت احداث این نیروگاه ها 200 کیلووات بوده و به فرض دارا بودن انشعاب برق بیشتر از 100 کیلووات، حداکثر ظرفیت نیروگاه تا همان میزان 200 کیلووات محدود خواهد شد. برای اطلاع از شرایط، میزان انشعاب مورد نیاز و درآمدها و هزینه‌های نیروگاه های خورشیدی خانگی این مقاله را مطالعه فرمایید.

برای اخذ مجوز نیروگاه خورشیدی خانگی چه اقداماتی مورد نیاز است؟

اگر چه قرارداد خرید تضمنی انرژی تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی مقیاس کوچک بین سرمایه‌گذار و ساتبا منعقد می‌گردد، اما به دلیل کثرت این قبیل نیروگاه‌ها، ثبت درخواست، عقد قرارداد و پرداخت صورتحساب نیروگاه‌های خورشیدی خانگی از طرف شرکت‌های توزیع برق استانی انجام می‌شود. بنابراین برای شروع هر گونه اقدامی لازم است درخواست خود را به همراه مدارک مورد نیاز از طریق شرکت توزیع برق استان محل اقامت خود پیگیری نمایید. البته در اکثر شرکتهای توزیع برق ثبت اولیه درخواست احداث نیروگاه خورشیدی به صورت اینترنتی و از طریق سامانه مهرسان انجام می‌پذیرد. 

مراحل ثبت درخواست تا عقد قرارداد خرید تضمینی

1- ثبت درخواست

برای ثبت درخواست کافیست مدارک و مستندات ملک به همراه شماره اشتراک قبض خود را تهیه فرمایید. پس از تهیه مدارک بسته به نحوه ثبت نام شرکت توزیع مربوطه (حضوری یا مکانیزه ) نسبت به تکمیل فرم های لازم اقدام کرده و مدارک و مستندات را ارائه می دهید. چنانچه اشتراک برق ملک به نام مالک قبلی بوده که پس از خرید ملک نسبت به تغییر نام آن اقدام نکرده اید، قبل از ارائه درخواست نسبت به تغییر نام انشعاب به نام خود اقدام نمایید. با توجه به ماهیت بلند مدت قراردادهای خرید تضمینی بهتر است قرارداد تضمینی خرید انرژی بین شرکت برق و مالک انشعاب برق منعقد گردد اگر چه ممکن است در مواردی بتوان این قرارداد را حتی در صورتیکه مالکیت انشعاب برق به نام شخص دیگری باشد انجام داد.

2- بازدید توسط کارشناسان شرکت برق

پس از ارائه درخواست احداث نیروگاه خورشیدی به شرکت توزیع برق، کارشناسان آن شرکت نسبت به بازدید از ملک شما اقدام خواهند کرد. بازدید کارشناسی شامل بررسی های مکانیکی (سازه) ، بررسی فنی (شرایط الکتریکال) و امکانسنجی فنی (بررسی شرایط اتصال نیروگاه به شبکه برق) خواهد بود. در برخی از شرکت‌های توزیع برق، جهت بررسی شرایط مکانیکی و استقامت سازه، سرمایه گذار جهت بررسی های بیشتر به مهندسین سازه ارجاع خواهد و اخذ تائیدیه مهندس سازه برای ادامه روند رسیدگی درخواست  الزامی خواهد بود. در صورت دارا بودن تمامی شرایط فنی، درخواست سرمایه گذار به واحدهای ذی ربط ارجاع خواهد شد.

3- انعقاد قرارداد خرید تضمینی

پس از اخذ تائیدیه‌های فنی مورد نیاز و رفع نواقص احتمالی، قرارداد خرید تضمینی (PPA) بین شرکت توزیع و سرمایه‌گذار منعقد می‌گردد. این یک قرارداد 20 ساله بوده و از تاریخ انعقاد آن سرمایه‌گذار به مدت 15 ماه فرصت خواهد داشت تا نیروگاه خود را احداث کرده و مراتب را به اطلاع شرکت برق برساند. شایان ذکر است این مدت 15 ماهه جزیی از دوره 20 ساله قرارداد است، از این رو به دلیل اینکه مبلغ پایه قرارداد در 10 سال دوم نسبت به 10 سال اول دارای تنزیل 30 درصدی می‌باشد، جهت بهره مندی از حداکثر مزایای اقتصادی قرارداد، تا حد امکان مدت زمان احداث نیروگاه خودر ا کمتر کنید.

4- احداث نیروگاه توسط پیمانکار ذی‌صلاح

پس از اخذ تائیدیه‌های فنی مورد نیاز و رفع نواقص احتمالی، قرارداد خرید تضمینی(PPA) بین شرکت توزیع و سرمایه‌گذار منعقد می‌گردد. این یک قرارداد 20 ساله بوده و از تاریخ انعقاد آن سرمایه گذار به مدت 15 ماه فرصت خواهد داشت تا نیروگاه خود را احداث کرده و مراتب را به اطلاع شرکت برق برساند. شایان ذکر است این مدت 15 ماهه جزیی از دوره 20 ساله قرارداد است، از این رو به دلیل اینکه مبلغ پایه قرارداد در 10 سال دوم نسبت به 10 سال اول دارای تنزیل 30 درصدی می‌باشد، جهت بهره مندی از حداکثر مزایای اقتصادی قرارداد، تا حد امکان مدت زمان احداث نیروگاه خودر ا کمتر کنید. قابل ذکر است مبلغ پایه خرید تضمینی قرارداد شما حتی در صورت تغییر نرخ ‌های پایه یکسان خواهد بود . در صورت عدم احداث نیروگاه در مدت زمان معین، قرارداد خرید تضمینی شما لغو می‌گردد.

5- تایید نهایی و اتصال به شبکه برق

پس از اینکه احداث نیروگاه در مدت معین شده در قرارداد توسط پیمانکار ذی صلاح انجام پذیرفت، سرمایه گذار مکلف است مراتب را به صورت کتبی به شرکت توزیع برق اعلام نماید. پس از وصول اعلام اتمام پروژه، کارشناسان شرکت توزیع برق جهت بازدید و بررسی شرایط فنی پروژه مراجعه کرده و در صورتیکه نیروگاه منطبق بر استانداردهای ابلاغی اجرا شده باشد نسبت به نصب کنتور اقدام خواهند کرد. کنتور نیروگاه جدا از کنتور برق مصرفی سرمایه گذار بوده و صرفا برای اندازه گیری انرژی تولیدی نیروگاه نصب می‌گردد. بر مبنای شرایط فنی و ظرفیت نیروگاه اتصال نیروگاه به شبکه بر مبنای یکی از شرایط ذیل انجام خواهد پذیرفت (ممکن است این رویه در برخی شرکت‌های توزیع برق متفاوت باشد):

  1. اتصال نیروگاه به شبکه برق فشار ضعیف (در صورت وجود)  از طریق کابل سرویس تکفاز برای نیروگاه‌های خورشیدی کمتر از 5 کیلووات.
  2. اتصال نیروگاه به شبکه برق فشار ضعیف (در صورت وجود)  از طریق کابل سرویس سه فاز برای نیروگاه های خورشیدی از 5 کیلووات تا 20 کیلووات.
  3. اتصال نیروگاه به طرف ثانویه پست توزیع (در صورت عدم وجود شبکه فشار ضعیف) از طریق کابلکشی زمینی سه فاز برای نیروگاه‌های خورشیدی از 5 کیلووات تا 20 کیلووات.
  4. اتصال نیروگاه به طرف ثانویه پست توزیع (در صورت وجود)  از طریق کابلکشی زمینی سه فاز برای نیروگاه‌های خورشیدی از  20 کیلووات تا 100 کیلووات.
  5. اتصال نیروگاه به شبکه فشار متوسط (در صورت عدم وجود پست توزیع ) از طریق ترانسفورماتور توزیع اختصاصی  برای نیروگاه‌های خورشیدی از  20 کیلووات تا 100 کیلووات.
برچسب ها :
آموزشبازگشت سرمایهبرق خورشیدی خانگیسودآورینیروگاه خورشیدینیروگاه خورشیدی خانگی
راه‌اندازی سرورهای ماینر از طریق برق خورشیدی
درآمدهای نیروگاه ‌‌های خورشیدی خانگی و هزینه‌های آن

مقالات پربازدید

دسته بندی مطالب

مطالب مشابه

9 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • درود بر شما برای دستگاه با برق مصرفی 3500w در طول شبانه روز پنل خورشیدی که باید استفاده بشه چقدر هزینه داره

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    من میخوام نیروگاه خورشیدی صنعتی تاسیس کنم سرمایه هم دارم نمیدونم از کجا شروع کنم راهنمایی میخوام یا ی شریک برای انجام پروژه بزرگ

    پاسخ
    • سلام – هدف از تاسیس نیروگاه خورشیدی چیه؟

      پاسخ
      • محمود کریمی منجیلی
        خرداد 22, 1402 16:59

        سلام ووقت بخیر .من در اطراف شهر تاکستان قزوین زمین بایر وبدون استفاده دارم .ومیخواستم بدونم که چطور میتونم نیروگاه خورشیدی در ابعاد صنعتی احداث کنم لطفا راهنمایم کنین وبفرمایین حدودا چه مبلغی برای احداث مورد نیاز هستش ..از کمکتون تشکر میکنم

        پاسخ
    • علی درویشی
      خرداد 9, 1402 16:20

      سلام بنده هم یک مکانی آموزشی تولیدی در یکی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام رو میتونم اجاره کنم و بخشی از سرمایه رو تقبل میکنم اگه تمایل داری تا یک مزرعه تولیدی – آموزشی بزرگ به صورت اشتراکی ایجاد کنیم

      پاسخ
  • سعید نوری
    خرداد 28, 1402 10:17

    با سلام
    پیرو ابلاغیه جدید، درصدد تامین بخشی از مکاوات روزانه از انرژی خورشیدی هستم، امکانش هست در خصوص احداث مزرعه خورشیدی ۱۰ مکاوات راهنمایی فرمایید.

    پاسخ
  • mojtabaappleid1989
    فروردین 6, 1403 00:09

    سلام وقت میخواستم بدونم برای ساخت نیروگاه صنعتی به چه مقدار سرمایه نیاز دارم و چه درآمدی داره؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.