برآورد قیمت احداث نیروگاه برق خورشیدی خانگی متصل به شبکه

مشتریان ما همواره از ما درباره هزینه‌های نیروگاه برق خورشیدی خانگی سوال می‌پرسند. مخصوصا در این چند سال اخیر که توسعه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک در قالب قراردادهای خرید تضمینی ساتبا بیشتر شده است، این موضوع شایعتر بوده است. طبیعی است که برایشان مهم باشد برای اینکه درآمد مشخصی را از این طریق کسب کنند چه میزان باید هزینه کنند و در ازای این هزینه چه میزان درآمد خواهند داشت. هر چند برآورد قیمت احداث یک نیروگاه برق خورشیدی خانگی به عوامل متعددی بستگی دارد، اما در این مطلب سعی کرده ایم بتوانیم برآورد دقیقی برای محاسبه قیمت یک نیروگاه خورشیدی ارائه دهیم.

انواع نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه

نیروگاه های خورشیدی (فتوولتائیک) متصل به شبکه ، در قالب خرید تضمینی برق و طی قراردادهای بلند مدت (20 ساله) با سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی (ساتبا) احداث و مورد بهره‌برداری قرار می گیرند . این نیروگاه ها از رنج چند کیلووات تا حداکثر 25 مگاوات بوده و برای مقادیر بالاتر از 25 مگاوات با اخذ مجوزهای خاص امکان پذیر می‌یاشد. برق تولیدی این نیروگاه‌ها به شبکه های برق تزریق شده ، بهای انرژی تولیدی در بازه های یک ماهه و دو ماهه توسط ساتبا به حساب سرمایه‌گذاران  واریز میگردد.

نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت کمتر از 200 کیلووات که به عنوان نیروگاه خورشیدی خانگی نیز شناخته می‌شوند و دارا بودن انشعاب برق یکی از الزامات احداث این نیروگاه‌ها برای متقاضیان می‌باشد و  عمدتا بر روی پشت بام منازل یا کارگاه‌های صنعتی یا واحدهای تجاری نصب می‌شوند از این رو در محاسبه سرمایه‌گذاری مورد نیاز آنها هزینه‌ای برای تامین زمین منظور نمی‌شود که همین امر کاهش قابل توجه هزینه‌های سرمایه‌گذاری و همچنین هزینه‌های بهره‌برداری آنها را باعث شده است. در مقایسه با نیروگاه‌های مقیاس بزرگ انرژی تولیدی این نیروگاه‌ها 30 درصد گرانتر خریداری می‌شود ضمن اینکه هزینه‌های تعمیرات و نگهداری آنها نیز نسبتا ناچیز و صرفا محدود به نظافت  پنل ها می‌شود.

نیروگاه‌های برق خورشیدی خانگی

عقد قرارداد خرید تضمینی برق این نوع نیروگاه‌ها  مشروط به داشتن انشعاب برق می‌باشد. حداکثر ظرفیت قابل احداث در این طرح 200 کیلووات بوده اما میزان دقیق آن بر حسب ظرفیت انشعاب برق تعیین می‌گردد. با رعایت سقف ظرفیت نیروگاه به میزان 200 کیلووات، هر متقاضی مجاز به احداث نیروگاه خورشیدی تا دو برابر ظرفیت انشعاب برق خود می‌باشد. بهای پایه هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی بر حسب ظرفیت نیروگاه به صورت ذیل تعیین می‌گردد.

نرخ پایه قرارداد نیروگاه برق خورشیدی خانگی
ظرفیت نیروگاه مدت قرارداد بهای پایه هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی (آذر 1402)
نیروگاه با ظرفیت تا  20 کیلووات 20 سال 25000 ریال
نیروگاه با ظرفیت 20 الی 200 کیلووات 20 سال 22000 ریال
نیروگاه های مقیاس کوچک حمایتی (قشار کم درآمد) 20 سال 30000 ریال

قرارداد خرید برق این نیروگاه ها به صورت 20 ساله بوده و توسط وزارت نیرو تضمین می گردد. در تمام طول دوره بهره‌برداری ، نرخ خرید پایه بر مبنای دو عامل تغییرات ارزی و نرخ تورم سالیانه بروز رسانی خواهد شد. برای اطلاع از نحوه تاثیر ضراب افزایش نرخ ارز و تورم سالیانه در محاسبات صورتحساب نیروگاه خورشیدی این مقاله را مطالعه فرمایید. همچنین بعد از سال دهم ، 30 درصد از بهای نرخ پایه قرارداد کسر خواهد شد. میزان درآمد سالیانه و ظرفیت انشعاب مورد نیاز برای احداث این نیروگاه‌ها به شرح جدول ذیل می‌باشد :

حداقل ظرفیت انشعاب و درآمد سالیانه نیروگاه برق خورشیدی خانگی
ظرفیت نیروگاه حداقل انشعاب مورد نیاز تولید سالیانه درآمد سالیانه
5 کیلووات تکفاز 15 آمپر 9 مگاوات ساعت 250 میلیون ریال
10 کیلو وات تکفاز 25 آمپر 18 مگاوات ساعت 500 میلیون ریال
15 کیلووات سه فاز 10 آمپر 27 مگاوات ساعت 750 میلیون ریال
20 کیلووات سه فاز 15 آمپر 37 مگاوات ساعت 1000 میلیون ریال
30 کیلووات سه فاز 25 آمپر 54 مگاوات ساعت 1320 میلیون ریال
50 کیلووات سه فاز 32  آمپر 90 مگاوات ساعت  2200 میلیون ریال
100 کیلووات سه فاز 75 آمپر 182مگاوات ساعت 4400 میلیون ریال
200 کیلووات سه فاز 150 آمپر 365 مگاوات ساعت 8800 میلیون ریال 

هزینه‌های احداث نیروگاه برق خورشیدی خانگی

قیمت احداث یک نیروگاه برق خورشیدی خانگی به عوامل متعددی بستگی دارد که هر یک از عوامل بر هزینه تمام شده نیروگاه تاثیر بسزایی خواهد داشت. ارائه یک رابطه ریاضی که بتوان بر اساس آن  بر مبنای صرفا ظرفیت نیروگاه قیمت تمام شده مورد نیاز برای احداث آنرا تعیین کرد بسیار دشوار است اما می‌توان بر مبنای روابط موجود در بازار و دیگر شرایط موجود رابطه‌ای منطقی بین ظرفیت احداث نیروگاه و قیمت تمام شده آن ارائه داد. به طور کلی قیمت تمام شده نیروگاه برق خورشیدی خانگی متاثر از عوامل ذیل خواهد بود:

 

  • ظرفیت نیروگاه : با افزایش ظزفیت نامی نیروگاه خورشیدی، هزینه سرمایه‌گذاری هر واحد واحد توان نیروگاه کاهش می‌یابد. این موضوع متاثر از کاهش قیمت فروش سازندگان و هزینه‎‌های حمل و نقل می‌باشد.
  • استانداردها و الزامات فنی: بخشی از هزینه های احداث یک نیروگاه برق خورشیدی خانگی متناسب با استانداردها و الزامات فنی مورد تائید شرکت توزیع برق بوده که می تواند هزیه نهایی احداث نیروگاه را به میزان قابل توجهی تغییر دهد.
  • برند تجهیزات: دامنه تغییرات قیمت تجهیزات نیروگاه خورشیدی با نوع برند تجهیزات انتخابی دارای نوسان زیادی بوده و همین امر می‌تواند قیمت تمام شده نیروگاه را تا چند برابر کاهش یا افزایش دهد.
  • وضعیت سازه: نیاز یا عدم نیاز یک نیروگاه خورشیدی خانگی به سازه برای نصب پنل‌ها خود بخشی از هزینه های احداث نیروگاه را دچار تغییر خواهد کرد. در برخی موارد نصب پنل‌های خورشیدی بدون نیاز به سازه بر روی سقف شیروانی شیب دار انجام می‌شود.
  • مساحت نیروگاه: اگر چه مساحت یک نیروگاه به ظاهر در هزینه های نهایی آن تاثیرگذار نیست، اما در مواقعی که بین اینورتر و نقطه اتصال (PCC) فاصله قابل توجهی وجود داشته باشد، هزینه‌های کابل کشی برای اتصال نیروگاه به شبکه برق به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. این موضوع مخصوصا برای متقاضان احداث نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه در ساختمانهای مسکونی ویلایی رخ می‌دهد.
  • نحوه اتصال به شبکه: مطابق دستورالعمل‌های ساتبا، اتصال اکثر نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه کمتر از 100 کیلووات به سطح ولتاژ فشارضعیف انجام می‌شود. نحوه اتصال به شبکه بر حسب شرایط ملک متقاضی و توپولوژی شبکه برق متغیر می‌باشد. در ساده‌ترین و  البته کم هزینه‌ترین حالت، نیروگاه احداثی از طریق یک کابل سرویس برق به شبکه فشار ضعیف هوایی متصل می‌شود. در دیگر موارد ممکن است اتصال به سمت فشارضعیف پست توزیع یا حتی شبکه برق فشار متوسط انجام شود که در این حالت هزینه‌های اتصال به شبکه افزایش خواهد یافت.
برآورد قیمت احداث نیروگاه خورشیدی خانگی به شرط استفاده از تجهیزات ایرانی
ردیف ظرفیت نیروگاه حداقل هزینه سرمایه‌گذاری 
1  5 کیلووات 140 میلیون تومان
2  10 کیلووات  270 میلیون تومان
3  15 کیلووات 400 میلیون تومان
4 20 کیلووات 510 میلیون تومان
5 50 کیلووات 1.250 میلیارد تومان
6 100 کیلووات 2.3 میلیارد تومان
7 200 کیلووات 4.2 میلیارد تومان
میزان فضای مورد نیاز نیروگاه خورشیدی خانگی
ردیف ظرفیت نیروگاه متراژ مورد نیاز
1  5 کیلووات 60 الی 70 متر مربع
2  10 کیلووات 115 الی 130 متر مربع
3  15 کیلووات 170 الی 200 متر مربع
4 20 کیلووات 220 الی 250 متر مربع
5 50 کیلووات 520 الی 600 متر مربع
6 100 کیلووات 1000 الی 1200 متر مربع
7 200 کیلووات 2000 الی 2200 متر مربع

نیروگاه های خورشیدی مقیاس بزرگ

تعرفه‌های خرید انرژی تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی مقیاس بزرگ (غیر خانگی) متفاوت از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی می‌باشد. از نظر ساتبا این نیروگاه‌ها به دو دسته تا 1 مگاوات و بالاتر از 1 مگاوات دسته بندی شده‌اند. احداث نیروگاه‌های خورشیدی تا ظرفیت 1 مگاوات مطابق رویه‌های جاری برای نیروگاه‌های خورشیدی خانگی بوده و قرارداد خرید تضمینی این نیروگاه‌ها نیز به صورت 20 ساله و بر مبنای ریالی می‌باشد. برای نیروگاه‌های خورشیدی بالاتر از 1 مگاوات، متقاضیان باید در مناقصات نیروگاه‌های خورشیدی و در مکان‌هایی که از قبل توسط وزارت نیرو مشخص شده شرکت نمایند. در این طرح قیمت خرید بصورت ارزی و به مبلغ ۶.۹ سنت دلار به ازای هرکیلووات ساعت برق و این خرید تضمینی به مدت شش سال انجام خواهد شد. بعد از ۶ سال نیز سرمایه گذار می‌تواند برق خود را در بورس انرژی عرضه کرده یا قرارداد فروش مستقیم با صنایع ببندد و یا اگر امکان صادرات ایجاد شود انرا صادر نماید.

نرخ پایه قرارداد نیروگاه برق خورشیدی مقیاس بزرگ
ظرفیت نیروگاه مدت قرارداد بهای پایه هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی (آذر 1402)
نیروگاه با ظرفیت تا  1000 کیلووات 20 سال 22000 ریال
نیروگاه با ظرفیت بالاتر از 1000 6 سال 6.9 سنت دلار
برچسب ها :
برق خورشیدی خانگیخورشیدیسودآوریقیمتمتصل به شبکهنیروگاه خورشیدینیروگاه خورشیدی خانگی
درآمدهای نیروگاه ‌‌های خورشیدی خانگی و هزینه‌های آن
مزایای ماژول‌های فتوولتائیک 5 باسباری (5BB)

مقالات پربازدید

دسته بندی مطالب

مطالب مشابه

245 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • واقعا عالی بود. مدتها بود دنبال چنین مطلبی میگشتم- خیلی کمکم کرد.

    پاسخ
    • ابوالفضل ربیعی
      خرداد 29, 1402 00:59

      سلام .اجرت نصب نیروگاه بر چه اساسی است .پنلی هست و یا کیلو واتی .و آیا فونداسیون پایه ها با جوشکاری نبشی و قوطی چگونه محاسبه میشود من نصاب پنل هستم

      پاسخ
      • سلام فرمول خیلی ثابتی ندارد. به شرایط بستکی دارد. اما عرفا درصدی از هزینه تجهیزات می باشد.

        پاسخ
      • بنظرم درآمدش خیلی پایینه
        مثلا اگه بخوام 200 کیلو واتی احداث کنم 4 میلیارد تومان باید هزینه کنم
        که بعد در سال 600 میلیون تومان سود بده
        یه پیتزا فروشی با نصف این سرمایه سالی 1 میلیارد درآمد داره

        پاسخ
      • میثم منگلی نسب
        بهمن 5, 1402 00:32

        با سرمایه‌گذاری دو میلیارد چه نیروگاهی پیشنهاد میدین ؟ درآمد تقریبی ماهانه چقدر هست؟

        پاسخ
  • سلام با ده میلیارد تومان چه توانی میتوان تیروگاه زد

    پاسخ
    • سلام در حال حاضر یک نیروگاه 1 مگاواتی

      پاسخ
      • سلام شما یک دستگاه نیروگاه ۲۰۰ کیلووات را ۴ میلیارد مرقوم فرمودید
        سوال
        ۱ ایا این تولید ۲۰۰ کیلوات ساعت است
        ۲ ایا تولید در زمان روز آفتابی است
        ۳ ایا ۲۰۰ کیلووات ساعت تولید در ساعت ۲۴ ساعته است
        ۴ اگر ۲۴ ساعته است باطری های ان چه مشخصاتی دارد
        ۵ اگر قرار باشد ۲۴ ساعته ۲0۰ کیلووات ساعت تولید برق کند شاید باید یک بار برای ساعات روز ۲۰۰ کیلووات تولید کند و نیز باید حدودا ۲۵۰ یا ۳۰۰ کیلوات ساعت اضافه تولید کند تا باطری ها برای تولید شب شارژ گردد
        ۶ ایا تولید ۳ فاز است؟ اگر ۳ فاز باشد نیاز به اینورتور برای ۳ فاز کردن دارد.
        لطفا اطلاعات کافی عنایت بفرمائید تا بتوانیم تصمیم درست بگیریم و بیهوده مزاحم نشویم
        متشکرم محمدی

        پاسخ
        • اطلاعات درج شده در وبسایت ممکن است بروز نباشد. برای کسب اطلاعات بروز مراتب را از طریق شرکتهای توزیع برق استان محل اقامت خود پیگیری بفرمایید.

          پاسخ
  • سلام مهندس رفیعی. خسته نباشید.
    اقا من زمین دارم از خودم یک‌هکتار و فاصله اصلی زمین تا انشعاب اصلی برق هم ۳۰۰متر میباشد . اگ بخوام نیروگاه ۱۰۰کیلواتی راه اندازی کنم با توجه ب هزینهای سال ۹۹ چقدر هزینم میشود وبرگشت سرمایه چند ساله میباشد؟؟؟ایا توجیه اقتصادی دارد با توجه ب قیمت خرید برق و هزینهای امروزی ساخت نیروگاه؟؟
    باتشکر فراوان

    پاسخ
    • سلام اگر با شبکه برق 300 متر فاصله دارید قاعدتا فاقد انشعاب برقید و مجبورید در ردیف نیروگاه های مگاواتی قرارداد ببندید که البته با تعرفه پایینتر این نیروگاه ها احداث نیروگاه 100 کیلوواتی فاقد توجیه اقتصادیه.

      پاسخ
      • احسان رضایی
        مرداد 6, 1401 18:04

        میزان درامد سالانه با توجه به این اعداد و ارقام 11.6درصد هستش
        اصلا به صرفه نیست همون پولو بداری بانک سالی حداقل 18درصد میده

        پاسخ
        • بله متاسفانه توجیه پذیری سرمایه گذاری در شرایط کنونی پایین هست. البته محاسبه سود 11.6 درصدی شما بر مبنای درآمد سال اول هست اما در عمل در سالهای دوم و بعد درآمد نیروگاه افزایش خواهد داشت.

          پاسخ
        • سلام
          من زمینی به وسعت ۷۰۰هکتار دارم و تمایل دارم که نیروگاه ۴۰۰مگاواتی در آن راه اندازی کنم. چقدر هزینه ساخت آن میشه در سال ۱۴۰۱ و در حال حاضر هر کیلووات را اداره برق چه مقدار خریداری میکنه؟
          ممنون از سایت خوب شما

          پاسخ
          • با سلام. در حال حاضر مجوز احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت حداکثر 10 مگاوات توسط وزارت نیرو صادر میشود و ظرفیت های بالاتر از این مقدار نیازمند مجوزهای خاص میباشد. نزخ خرید هر کیلووات ساعت برق تولیدی این نیروگاه در شرایط کنونی 8918 ریال میباشد.

          • درود
            بنده به تازگی قرار داد بسته ام به قیمت ۱۴۵۶۰ ریال حالا که قرار داد شده ۱۷۵۰۰ آیا خودکار قرار بنده با تعرفه ۱۷۵۰۰ محاسبه میشود؟

          • 30نرخ قرارداد ثابت هست و با تغییر نرخ خرید اعلامی تغییر نمیکند. در صورت موافقت شرکت توزیع میتوانید قرارداد را ابطال کنید و مجددا با نرخ جدید قرارداد منعقد کنید.

      • سلام وقت بخیر
        اگر ۲۰۰ میلیون داشته باشیم چقدر میتونیم درامد کسب کنیم از این کار؟

        پاسخ
      • سلام خسته نباشید برای راه اندازی نیروگاه خانگی ۵۰کیلووات دولت وام هم میده

        پاسخ
        • سلام – دولت به صورت مستقیم وامی برای نیروگاه در نظر نگرفته – اما از محل تبصره 16 قانون بودجه اعتباراتی را در راستای اشتغالزایی در اختیار اداره برق، بسیج و کمیته امداد قرار داده که این سازمانها بخشی از این اعتبارات را در راستای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی به صورت وام قرض الحسنه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

          پاسخ
          • سلام
            در یک زمین ده هکتاری چه ظرفیتی با چه هزینه ای میشه احداث کرد؟ و چه میزان درآمد در سال حاصل میشود؟

          • سلام – هر مگاوات معادل 2 هکتار زمین و میانگین تولید 5 مگاوات ساعت در روز.

  • واقعا عالی بود.فقط قیمت حدودی 5 کیلووات الان چقدر در میاد؟

    پاسخ
    • خواهش میکنم . اگر از پنل ساخت داخل استفاده بشه حدودا 55 الی 60 میلیون تومان

      پاسخ
      • سلام مهندس میشه لطفا در مورد قیمت باطری هم بگین و کیفیتشون. جهت احداث نیروگاه خورشیدی ویلایی میخوام که از برق شهری دور هسش
        ممنون

        پاسخ
        • سلام – البته این نوشته درباره نیروگاه های خورشیدی متصل به شبکه هست. در خصوص باتری ها به تفصیل در مقالات دیگه در وبلاگ صحبت شده که میتونید مطالعه بفرمایید. متاسفانه در چند سال اخیر قیمت باتری نسبت به سایر تجهیزات رشد به مراتب بیشتری داشته و شما امروز مجبورید برای یک سیستم معمولی چیزی حدود 13 میلیون تومان هزینه باتری پرداخت کنید و اگر از باتریهای خارجی استفاده کنید این مبلغ بیشتر میشه. اگر هزینه تعویض دوره ای باتری را لحاظ کنید بیشترین هزینه یک سیستم آفگرید به باتری ها تعلق داره. بهتره برای سیستم های برق خورشیدی از باتری های چرخه عمیق استفاده بشه اما گاها هستند کسانی که از باتریهای خودرویی استفاده میکنند که البته در بلند مدت هزینه بیشتری به خودشون تحمیل می کنند.

          پاسخ
      • سجاد رخشا
        آبان 15, 1399 12:24

        سلام – لطفا در خصوص حداکثر ظرفیت قابل احداث نیروگاه خورشیدی و الزامات مورد نیاز ساتبا راهنمایی بفرمایید .

        پاسخ
        • سلام – مطابق قانون حداکثر ظرفیت قابل احداث نیروگاه مقیاس کوچک 25 مگاوات هست و مقادیر بالاتر از این در صورت اخذ مجوز امکان پذیر می باشد. برای شروع سرمایه گذاری احداث نیروگاه های بزرگ ابتدا مناطق دارای پتناسیل احداث این نیروگاه ها را از نظر ظرفیت مورد نیاز از ساتبا اخذ کنید. برای توضیحات بیشتر روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعات 17 الی 20 تماس بگیرید.

          پاسخ
        • سلام آیا برق تجهیزات ایرانی ۳۰درصد گرونتر خریده میشه؟

          پاسخ
          • سلام – در صورتیکه 100 درصد تجهیزات ساخت داخل باشند قیمت خرید 30 درصد بالاتر محاسبه میشود.

    • دمتون گرم من میخواستم سرمایه گذاری کنم ولی با این دودوتا چارتا که شما گفتین الان دلالی بهتر از سرمایه گذاری تو این زمینست ممنون از توضیهات شما واقعا به دردم خورد عالی بود

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    هزینه تمام شده هر کیلو وات با دو نوع سلول مونو کریستال و پلی کریستان تقریبا میفرمایید چقدر میشود در حال حاضر با توجه به قیمت های روز

    پاسخ
    • سلام قیمتها بروز هست . مونو یا پلی بودن سلول خیلی روی قیمت تمام شده تاثیر نمیذاره. به طور مثال برای یک نیروگاه 5 کیلووات که 55 تا 60 میلیون سرمایه میخواد چیزی حدود 500 هزارتومان تفاوت ایجاد میکنه.

      پاسخ
    • با سلام
      منطقه ما ساعت ۶ صبح تا ۱۹ هوا روشنه شهر سمنان
      میشه حدود ۱۲ ساعت
      با چ فرمولی حساب کنیم میزان درامد و میشه توضیح بدین
      مثلا نیروگاه ۵۰ کیلو واتی
      هزینه ۵۰ کیلو وات چقدر میشه ؟
      محاسبه درامدشم لطفا بفرمایید؟
      ممنون

      پاسخ
      • سلام تمامی مطالب تو مقاله توضیح داده شده . هزینه ها و درامدها تقریبا تمامی مناطق ایران به جز مناطق شمالی و غربی را شامل میشه. مطالعه بفرمایید اگر سوال دیگری داشتید روزهای کاری از ساعت 17 الی 21 تماس بگیرید.

        پاسخ
        • ناهید شرفی
          اسفند 7, 1401 20:12

          سلام یک نیروگاه خورشیدی ۵ کیلو وات روی پشت بام دارم. فقط ۱۰ ماهه کارکرده به خاطر سایه اندازی روی ۵ کیلووات قبلی که دارم میخوام بفروشم. چه جوری میتونم بفروشمش؟؟؟۹

          پاسخ
        • سلام ببخشید میخواستم بپرسم امسال نرخ جدید چقد محاسبه شده برا نیروگاه پنج کیلو واتی .برا استان هرمزگان .آخه چن مدته تسویه کردیم اما باز بابت حقوق کم میدن

          پاسخ
          • سلام – برای نیروگاه های حمایتی 2200 تومان و نیروگاه های غیر حمایتی 1750 تومان به ازای هر کیلووات ساعت.

  • سلام خسته نباشید …برای مصرف ی اتاق با یخچال و تلویزیون برای ی باغ چقدر هزینه داره استفاده از پنل خورشیدی

    پاسخ
  • آیا امکان استفاده از تسهیلات برای نیروگاه خانگی هست؟ و ایا شما در شهرستان هم این کار را انجام می‌دهید؟

    پاسخ
    • سلام
      بله برخی از بانکها در ازای اینکه منافع ریالی نیروگاه در ازای اقساط وام به بانک پرداخت شود وام های متناسب به متقاضیان ارائه میدهند.

      پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      احداث این نیروگاه ها در آذربایجان شرقی (تبریز) یا یکی از شهرستانهایش صرفه اقتصادی دارد؟
      ممنون از پاسختان

      پاسخ
      • سلام . بله در مناطق شمال غرب ایران اگر چه تابش اندکی کمتر از میانگین کشور هست اما به دلیل خنکتر بودن هوا بازدهی نیروگاه نزدیک به میانگین کشور هست.

        پاسخ
  • سلام وقت بخیر، برای احداث یک نیروگاه برق با توان واقعی و نه اسمی معادل ۲۰ کیلووات برای تامین برق ماشین آلات کارخانه به چه متراژ زمینی نیاز هست و تقریبا هزینه ش چقدر میشه ؟

    پاسخ
    • بسلام
      برآورد هزینه سیستم برق خورشیدی برای کارخانه به میزان 20 کیلووات نیازمند این است که مشخص شود این 20 کیلووات مدنظر چند ساعت در شبانه روز استفاده می شود. اما چنانچه استفاده از این سیستم فقط به طول روز محدود شود و در شب صرفا انرژی برای واحدهای سرایداری و محوطه نیاز باشد به سرمایه ای معادل 350 میلیون تومان نیاز خواهد بود.

      پاسخ
  • سلام. اگر از پنل های آلمانی جهت احداث نیروگاه 50 کیلووات استفاده شود چه هزینه ای در بر خواهد داشت؟ آیا امکان احداث این نیروگاه ها در استان گیلان و شهر رشت وجود دارد؟
    چه تفاوتی از نظر راندمان بین پنل ایرانی و آلمانی وجود دارد؟

    پاسخ
    • سلام – احداث نیروگاه در مناطق شمالی کشور مخصوصا گیلان بازدهی مطلوبی نداره – استفاده از پنل هایآلمانی اگر چه به دلیل کیفیت مطلوبی که داره منجر به بهبود عملکرد نیروگاه میشه اما به دلیل قیمت بسیار بالایی که دارند بازدهی اقتصادی طرح را به شدت کاهش میدن.

      پاسخ
      • سلام . قصد دارم یک نیروگاه ٥ کیلووات در پشت بام در شهر آمل بسازم .اینکار چقدر سرمایه میخواد , درآمدش ماهانه چقدره ? و چه برندی کار کنم؟ سرمایه از خودم دارم و وام نمیخوام

        پاسخ
        • سلام – احداث نیروگاه خورشیدی در مناطق شمالی کشور توجیه اقتصادی به مراتب کمتری نسبت به سایر مناطق کشور دارد. در خصوص برند الزاما باید از پنل های ساخت داخل استفاده بشه. در خصوص اینورتر هم برندهایی مثل SMA و فرونیوس، Kaco و گرووات در بازار موجودند.

          پاسخ
          • سلام . از پاسخ شما سپاسگزارم.
            هزینه تقریبی راه اندازی و در آمد ماهانه را اعلام نکردید

          • سلام – هزینه تقریبی و درآمدها در انتهای همین مطلب قید شده- البته میزان درآمد قید شده برای ماطق غیر شمالی بوده و در مناطق شمالی این مقدار به طور میانگین 30 درصد کمتر خواهد بود.

  • با درود
    قیمت هایی که درج شده در حال حاظر تغییر داشته؟
    و اینکه آیا به طور مستقیم هم میتونیم با شرکت به صورت اقساطی کار کنیم برای یک نیروگاه ۱۵ کیلو واتی؟
    و اینکه مراحل اخذ مجوز هم خود شرکت انجام میده و مبالغ ذکر شده شامل اخذ مجوز هم میشه؟
    با تشکر از شما

    پاسخ
    • سلام تاریخ بروزرسانی مقاله در ابتدای نوشته قید شده و قاعدتا قیمتها تا اون تاریخ بروز هستند. اخذ مجوز نیروگاه های خانگی چندان پیچیده و زمان بر نیست و خود مالک قادر به اخذ مجوز هست.

      پاسخ
  • با سلام و عرض ادب
    درامد ماهیانه برای مناطق شمالی برای یک نیروگاه 10کیلو واتی با توجه به شرایط اقلیمی چند درصد پایین تر از حالت استاندارد هست؟تا ما بتونیم یک نرخ از بازگشت سرمایه داشته باشیم.
    با تشکر

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر – در کامنت دیگر کاربران به این سوال پاسخ داده شد- در مناطق شمالی مخصوصا گیلان (به استثنا جنوب گیلان شهر لوشان) بازدهی نیروگاه حداقل 30 درصد کمتر از میانگین کشور است. اگر حتما قصد سمایه گذاری تو گیلان را دارید مناطق جنوبی را انتخاب کنید که بازدهی میانگین کشور را داره.

      پاسخ
  • مهدی واعظی
    تیر 26, 1399 16:01

    با سلام و عرض ادب
    برای احداث یک نیروگاه سه مگاواتی در مشهدمن خودم حدود 10 میلیارد دارم دولت چقدر تسهیلات و با چه شرایطی می دهد. درامد ماهیانه من حدودا چقدر خواهد بود

    پاسخ
    • سلام – سرمایه تقریبی مورد نیاز بین 30 الی 35 میلیارد تومان هست. برای احداث نیروگاه خورشیدی در هر مقیاسی وامی از جانب دولت پرداخت نمیشود. در واقع هدف از طرح خرید تضمینی برای دولت کاهش هزینه های سرمایه گذاری تولید برق است.

      پاسخ
  • سلام
    برای شهر اهواز روی پشت بام با مساحت حدود ۴۰۰ متر مربع امکان تولید چند کیلو وات باچه هزینه تمام شده ای هست وآیا اصلا باتوجه به منطقه و قیمت فروش مقرون به صرفه است

    پاسخ
  • سلام
    برای تولید 12 کیلو وات چقدر فضا نیاز هست؟ و هزینه ساخت حدودی چقدر میشه؟
    با تشکر

    پاسخ
    • سلام به طور مانگین برای احداث هر کیلووات نیروگاه پشت بامی باید 10 متر مربع فضا لحاظ کرد هرچند این میزان بسته به نوع تککنولوژی پنل خورشیدی میتونه متفاوت باشه. هزینه تقریبی احداث هر کیلووات نیروگاه تو رنج کمتر از 20 کیلووات هم حدودا 12 تا 15 میلیون تومانه.

      پاسخ
    • رامتین
      تیر 16, 1400 03:53

      با سلام و وقت بخیر میخواستم ببینم با سرمایه 2 میلیاردی پیشنهاد شما فروش برق و قرارداد با اداره برق یا استخراج بیت کوین و درامد بالاتر ممنون میشم منو راهنمایی کنید واقعا تو دو راهی موندم

      پاسخ
      • سلام – استخراج بیت کوین تخصص ما نیست که بخواهیم در خصوصش اظهار نظر کنیم اما به نظر نمیرسه سرمایه گذاری ایمن و پایداری باشه. اما در صورتیکه مکانی با انشعاب برق 100 کیلووات در اختیار داشته باشید با بخشی از این سرمایه قادرید نیروگاه 100کیلوواتی احداث کنید. در این صورت بازگشت سرمایه شما قریب به 5 سال خواهد بود من اینکه ارزش ارزی سرمایه شما در طول زمان حفظ خواهد شد.

        پاسخ
  • با سلام
    تشکر از مطلب مفیدتون
    ما مجوزهای نیروگاه 2 مگاواتی رو گرفتیم. اما با وجود تورم هزینه ها تغییر کرده. میخواستم بدونم به طو حدودی هزینه ساخت نیروگاه 2 مگاواتی به چه مقدار رسیده در حال حاضر؟؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر هزینه های زمین نادیده گرفته بشه صرفا برای تامین تجهیزات و اجرای 2 مگاوات حدودا 19 تا 22 میلیارد تومان هزینه باید بشه.

      پاسخ
      • ممنون و سپاس

        پاسخ
      • سلام کسی که برای تولید برق 2 مگاوات حاضر باشد 22 میلیارد تومان هزینه کند اون هم تو کشوری که روزانه ارزش پولش کم میشود و تورمش روزانه 10 درصد هستش دیوانه است این مبلغ را به باد دهد برو با 22 میلیارد تومان زمین خوب بخر بعد دو سال میشود 50 میلیارد تومان .تازه دردسر هم نداری اگر نیروگاه خورشیدی بزنی یا پنل هایت را میدزدند یا دولت کلی پول مجوز پنل و سیم و اتصالات ازت میگیره و تازه پول برقت را هم خیلی کمتر میدهد یا پنلهایت در اثر طوفان یا رعد و برق نابود میشود هیچ کس هم پاسخگو نیست واقعا بیکاری این همه پول را بدی دولت تا بخورد?

        پاسخ
        • قطعا سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه خورشیدی مقیاس بزرگ بدون منابع حاصل از فاینانس یا وام داخلی کم بهره فاقد توجیه اقتصادی می‌باشد.

          پاسخ
  • سلام وقت بخیر- ما توی مجتمع مسکونی زندگی می کنیم که حدودا 500 متر فضای پشت بام داره میخاستم بدونم اگر پشت بام رو اجاره کنیم مجوز احداث نیروگاه میدن? تا چند کیلو وات میشه برق تولید کرد در این فضا؟

    پاسخ
    • سلم . بله امکان این کار وجود داره اما به دلیل ماهیت بلند مدت قراردادهای خرید تضمینی و مسائل حقوقی که پیرامون فضاهای مشاع وجود داره توصیه میشه این کار انجام نشه.

      پاسخ
  • سلام وقت بخير من داراي يك كارخانه توليدي به مساحت 23هزار متر مربع دارم كه داراي برق سه فاز و يك چاه عميق ميباشد هزينه لازم براي ايجاد نيروگاه خورشيدي و درآمد حاصل چقدر ميباشد؟آيا دولت هزينه هاي ايجاد نيروگاه رو تقبل ميكند؟و ضمنا براي مساحت 23 هزار متر مربع چقدر برق توليد ميشود؟

    پاسخ
    • سلام – ظرفیت نیروگاه قابل احداث معادل 2 برابر انشعاب برق و حداکثر به میزان 100 کیلووات خواهد بود. در صورتیکه نیروگاه 100 کیلوواتی احداث کنید هزینه ای بین 12 الی 15 میلیارد و درآمد ماهیانه میانگین این نیروگاه 150 الی 170 میلیون ریال خواهد بود. هیچ تسهیلاتی هم از طرف دولت ارائه نمی شود اما قادرید از بانک های خصوصی با تضامین مناسب وام با بهره مناسب دریافت کنید.

      پاسخ
  • سلام
    ببخشید برای گرفتن مجوز نیروگاه ۱۰۰کیلو واتی باید فقط شرکت توزیع برق استان رفت؟
    سوال بعدی برای زدن نیروگاه۱۰۰کیلوواتی ۱۲ پیلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز است؟

    پاسخ
    • بله مجوز تمامی نیروگاه های کمتر از 7 مگاوات از طریق شرکت توزیع برق استان انجام می شود. هزینه احداث یک نیروگاه 100 کیلوواتی بین 1 میلیارد تا 1.2 میلیارد تومان است.

      پاسخ
  • نیماغفاری
    شهریور 9, 1399 01:48

    با سلام زمین دارم برق سه فاز ۱۸۰کیلوواتی هم دارم هزینه ساخت نیروگاه پنجاه کیلواتی با محصولات ایرانی چقدر میشه ؟ تو کردستان هستم به نظرتون جواب میده؟

    پاسخ
    • سلام هزینه ساخت نیروگاه 50 کیلواتی در حال حاضر بین 450 الی 540 میلیون تومان هست. در مناطق غربی کشور بازدهی کمی پایینتر است. درآمد سالیانه این نیروگاه 50 کیلوواتی در کردستان عددی بین 6 تا 6.5 میلیون تومان در ماه خواهد بود.

      پاسخ
  • سلام
    سوالی که من داشتم اینکه هزینه یک نیروگاه 100کیلوواتی 880میلیون الی1میلیارد تومنه در حالیکه درامد همین نیرگاه 166میلیون تومنه یعنی به عبارتی نرخ بازگشت سرمایه حول 18 درصد(یا همون 17.7 درصد)هست یعنی کمتر از 20 درصد در این صورت میشه گفت که پروژه اقتصادی هست؟ یا نه؟
    دومین سوال من از شما اینکه آیا این هزینه با در نظر گرفتن تجیهزات داخلی هست یا خارجی؟ (اگه امکان داره قیمت های نیروگاه رو به دلار قرار بدین فک کنم اینجوری خیلی درک هزینه ها بهتر باشه)

    پاسخ
    • سلام- درآمد 166 میلیون تومان درآمد سال اول نیروگاه هست و در سالهای بعدی بر حسب میزان تورم و تغییرات نرخ ارز بهش ضریب تعدیل تعلق میگیره. بنابراین حداقل نرخ بازگشت سرمایه 18 درصد هست و با در نظر گرفتن ضرایب تعدیل نرخ بازگشت سرمایه به بیشتر از 22 درصد خواهد رسید. در جدول هزینه ها قید شده که مبالغ در صورت استفاده از پنل ساخت داخل محاسبه شده و بنابراین بیش از 50 درصد هزینه های نیروگاه که متعلق به پنل هست تاثیر کمتری از نرخ ارز خواهد داشت.

      پاسخ
  • سلام.خسته نباشید. برای بندرعباس نظرتون چیه؟ یه 15 یا 10 کیلوواتی.
    در بهترین حالت 4 ساله سرمایه برمیگرده؟
    هزینه نگهداری سالیانه چقدره؟ چون یه جا خوندم و دیدم از حدودا سال 15 به بعد دیگه هزینه نگهداریش زیاد میشه
    با تشکر

    پاسخ
    • سلام
      هزینه نگهداری نیروگاه خورشیدی خانگی ناچیزه و صرفا به نظافت پنل ها محدود میشه. در خصوص بندرعباس با توجه به گرمای هوا بهتره از پنل خورشیدی با کیفیت خارجی استفاده بشه. دوره بازگشت سرمایه بین 6 تا 7 سال خواهد بود.

      پاسخ
      • سلام.ممنون از پاسخ‌گویی.ابن قیمتها که زدید خارجی هستن یا داخلی؟
        شش سال به نظر زمان زیادی میاد و عجیبه اینقدر زمان برای برگشت هزینه نیاز باشه. معمولا تو کار آزاد میگن سال چهارم باید بری تو سود که نسبت به بانک هم به صرفه باشه.

        پاسخ
        • همانطوری که در سایت ذکر شده قیمتها بر مبنای پنل ایرانی و اینورتر خارجی ارائه شده اما برای مناطق جنوبی به دلیل ناکارآمدی پنل ایرانی یا چینی بهتره از پنل های خارجی با کیفیت مرغوب استفاده بشه که همین موضوع بازدهی طرح را کاهش میده. میانگین بازگست سرمایه نیروگاه خورشیدی با قیمت های جدید تجهیزات در کشور بین 5.5 تا 6 سال هست. البته این نکته هم مدنظر قرار بگیره که با احتساب ضرایب تعدیل، سرمایه گذاری نیروگاه خورشیدی قطعا از سپرده گذری در بانک به صرفه تر هست.

          پاسخ
  • سلام خسته نباشید ببخشید هزینه نیروگاه خورشیدی خانگی ۵کیلو واتی در استان اصفهان با پایه و کلیه تجهیزات چه قیمتی در میاد و ماهیانه چقدر درآمد داره و وامی به این کار تعلق میگیره؟

    پاسخ
  • با سلام
    من فوق لیسانس برق دارم برای اینکه بتونم دوره طراحی و راه اندازی و تعمیرات پنل خورسیدی رو کامل یاد بگیرم به کجا باید مراجعه کنم
    سهر ما ارومیه فعلا نمایندگی های نیروگاه خورشیدی آنچنانی ندارد

    پاسخ
    • سلام – برای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی برق ورود به زمینه برق خورشیدی بسیار راحت تر و سریعتر است. می توانید با حضور در دوره های آموزشی ساتبا و یا آموزشگاه های مجاز یا فعالیت با شرکتهای معتبر به صورت کارآموز وارد حرفه طراحی و نصب برق خورشیدی شوید.

      پاسخ
  • سلام

    ممنون بابت مطالب خوبتون.

    در محاسبه درآمد سالیانه، هزینه های جاری را به چه نحو از برق فروشی کم کرده اید؟ به نظر میرسد درصد بالایی برای هزینه جاری قائل شده باشید. به طور مثال اگر هزینه جاری صفر باشد، با تولید 5 کیلووات برق، در سال حدود 45 میلیون تومن درآمد خواهد بود با احتساب نرخ 10400 ریال بر کیلووات-ساعت. یعنی هزینه های جاری حدود 35 میلیون تومان میشه که درآمد سالیانه را نوشته اید 9.4 میلیون تومان؟

    ممنون میشم این مسئله رو روشن کنید چون معیار تصمیم گیری من و خیلی های دیگه است.

    سپاسگزارم

    پاسخ
    • سلام – یک نیروگاه 5 کیلووات به طور میانگین در روز 25 الی 30 کیلووات ساعت برق تولید میکنه که با احتساب هر کیلووات ساعت 1040 تومان همان مبالغی می شود که در مقاله قید شده است.

      پاسخ
  • سلام ممنون از مطالب خوبتون
    من دقیقا متوجه اینکه میگین بازگشت سرمایه ۶ تا ۷ سال یا ۵ سال ونیم رخ می ده نشدم
    یک مثال سادش اینه که برای ۱۰ کیلووات حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه میشه ودرامد سالیانش حدود ۱۹ میلیون تومان میشه این میشه حدود ۸ سال یعنی اگر سود بانکی را درنظر بگیریم که حدود ۲۰ درصد در سال هست برای ۱۵۰ میلیون سپرده حدود ۳۰ میلیون تومان سود در سال باید مترتب بشه یعنی این حدود نصف سود بانکی بازگشت داره
    درست متوجه شدم؟

    پاسخ
    • سلام – درآمدهای ذکر شده در جدول، درآمد سال اول نیروگاه هست و در سالهای بعد بر مبنای تورم ارزی و ریالی ضرایب تعدیل به درآمد تعلق میگیره که با در نظر گرفتن ضرایب تعدیل که گاها تا 25 تا 30 درصد در سال هم میرسه بازگشت سرمایه تعیین می شود. برای مطالعه ضریب تعدیل این مطلب را مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  • سلام مجدد و ممنون از پاسخگوییتون
    ظاهرا این نرخی که الان در جداول هست و دولت برمبنای اون محاسبات را انجام می ده حداقل از سال ۹۸ که دلار حدود ۱۲۰۰۰ تومان بوده و یورو حدود ۱۵۰۰۰تومان با همین نرخ محاسبه شده و قیمت روی۱۰۴۰ برای زیر ۲۰۰ کیلو وات تخمین زده شده و اضافه نشده و باز با توجه به اینکه از سال دهم ۳۰ درصد کاهش پرداختی خواهد داشت به نظر با وضعیت کنونی محاسبات سرمایه گذاری درست جواب نمی ده یعنی نرخ بازگشت زیر ۱۱ درصد سالیانه می شه که برای هیچ سرمایه گذاری معقول نیست
    البته این به شرطی هست که درست متوجه شده باشم

    پاسخ
    • بله درست میفرمایید توجیه طرح در مقایسه با قبل به شدت کم شده اما نکته اینجاست که سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه در برابر سپرده بانکی به مراتب بالاتره. در کنار این موضوع ارزش فعلی تجهیزات یا به عبارتی دارایی ثابت مالک نیروگاه که در واقع تجهیزات نیروگاه هست باید در نظر گرفته بشه که با افزایش قیمت ارز افزایش پیدا میکنه.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    ممنون از سایت خوبتون.
    لطفا بفرمایید برای 1600 مترمربع زمین توان تولیدی و هزینه تجهیزات به چه صورت هست و درامد سالیانه و برگشت سرمایه چندساله هست؟
    در ضمن فاصله از آخرین تیر برق حدود 30 متر هست؟
    در خصوص مجوز های لازمه هم توضیحی بفرمایید ممنون میشم.

    پاسخ
    • سلام- برای احداث نیروگاه خورشیدی خانگی شرط اول داشتن انشعاب برق هست. اگر شما فاقد انشعاب برق هستید و قصد احداث نیروگاه در زمین 1600متری دارید که طبعا فاقد توجیه اقتصادی هست. اما اگر زمینی دارید به مساحت 1600 متر مربع که فاقد انشعاب هست و قادرید برای این زمین انشعاب برق دریافت کنیدتا مجوز احداث نیروگاه بگیرید، در صورت اخذ انشعاب 75 آمپری مجوز احداث نیروگاه 100 کیلوواتی در این زمین به شما اعطا میشه. هزینه تقریبی طرح 1میلیارد و 100میلیون تومان هست که البته هزینه های اخذ انشعاب هم به اون اضافه خواهد شد.

      پاسخ
      • انشعاب برق داریم، بیشتر از 100 کیلووات در زمین ما جواب نمیده، با توجه به اینکه زمین مقداری شیب داره امکان افزایش تراکم صفحه ها وجود داره؟

        پاسخ
        • سقف نیروگاه خورشیدی 100کیلووات هست و برای این مقدار 50 کیلووات انشعاب لازمه. برای اینکه تو زمین شما با شرایطی که گفتید امکان نصب 100 کیلووات وجود داره یا خیر باید کارشناس از نزدیک زمین را رویت کنه. میتونید از طریق شرکت های مستقر در استان خودتون اقدام کنید.

          پاسخ
  • سلام و درود
    با توجه به اینکه فرمودید از سال دهم سی درصد از مبلغ پرداختی کسر خواهد شد ، با توجه به اینکه دست کم طی شش سال فقط اصل سرمایه برمیگردد آیا باز هم توجیه اقتصادی خواهد داشت ؟ از زمانی که قرار هست سرمایه به سود برسد ، سی درصد افت درآمد خواهیم داشت !

    پاسخ
    • سلام و درود
      در واقع اصل موضوع اینطوریه که نرخ خرید برق تولیدی نیروگاه‌های خانگی نسبت به نیروگاه‌های مگاواتی در 10 سال اول 30 درصد بیشتره و در 10 سال دوم این 30 درصد حذف میشه. با توجه به ضرایب تعدیلی که به قرارداد تعلق میگیره عملا کسر 30 درصد از مبلغ پایه قرارداد در سال دهم عدد چندان قابل توجهی نمیشه که بخواهد توجیه طرح را تحت شعاع قرار بدهد. این موضوع را هم در نظر بگیرید اگرچه طول دوره قرارداد خرید تضمینی 20 سال هست اما بعد از اتمام 20 سال حداقل 50 درصد از تجهیزات نیروگاه قابل استفاده بوده که می‌توانند در قراداد خرید تضمینی دیگری مورد استفاده قرار بگیرند.

      پاسخ
  • جمشید خوب بخت
    دی 4, 1399 12:33

    سلام من یک ویلا دارم دارم ابسرد بعلت دخالت جهاد فعلا برق نمیتوانم بگیرم و تیر برق چسبیده به ملکم هست از ۲طرف حالا اگه بخوام برقی حدود ماهانه ۲۵۰کیل وات مصرف کنم با توجه به پمپ ها ومداری که دارم بای برق سه فاز تعبیه شده چقدر باید هزینه کنم که بوانم مشکل برقم را حل کنم

    پاسخ
    • سلام – اگر این میزان انرژی با توان 5000 وات مدنظر باشد بسته به برند تجهیزات بین 85 الی 95 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

      پاسخ
  • سلام . احداث نیروگاه در شمال کشور در استان گلستان به صرفه نیست؟

    پاسخ
    • سلام – با توجه به شرایط محیطی و مرغوبیت زمین، احداث نیروگاه خورشیدی در استانهای شمالی فاقد توجیه اقتصادی می باشد.

      پاسخ
  • ناصر مختاری
    دی 25, 1399 00:37

    سلام
    نیروگاهی که نزدیک شیراز یک توان ثابت 2000 واتی را به صورت شبانه روزی و 12 ماه سال تامین کنه چقدر در میاد؟
    با تشکر

    پاسخ
    • با سلام – احتمالا چنین سیستمی را برای استخراج بیت کوین لازم دارید- برای اطلاع از هزینه ها این مطلب را مطالعه کنید.

      پاسخ
  • سلام برا شهرستان نائین اصفهان 50 کیلو وات با پنل ایرانی درامد سالیانه 680 میلیون تومن و با پنل خارجی 83 میلیون تومن درامد !!!این اختلاف قیمتی داره میگه خاک بر سر ما ایرانی ها که موشک میسازیم انرژی هسته ای میسازیم ولی هنوز نمیتونیم یه پنل خورشیدی با کیفیت بزنیم که حداقل یه درامد معقول داشته باشیم؟

    پاسخ
    • سلام – خوب درسته بین تولیدی که پنل ایرانی و پنل کره ای داره اختلاف وجود داره اما نه این مقداری که شما گفتید. ضمن اینکه باید حجم سرمایه گذاری اولیه در حالت پنل ایرانی و خارجی لحاظ بشه. البته ارقامی که شما نوشتید به نظر میرسه دارای اشتباه تایپی هستند و نمیتونند صحیح باشند.

      پاسخ
  • سلام باز مزاحم شدم برا یه ماینر که تقریبامصرف برقش رو زده 2000 وات یه پنل خورشیدی بخوام چقدر در میاد ؟ البته بدون باطری فقط8 ساعت روز میخوام روشن باشه
    ….

    پاسخ
  • ابوالفضل
    بهمن 23, 1399 18:05

    سلام با نیروگاه یک مگاوتی چند بیت کوین در سال استخراج میشه

    پاسخ
    • با سلام- این موضوع خارج از تخصص ماست و به شرایط سرور و زمان استخراج بستگی داره- ما صرفا میتونیم بر مبنای توان سرور مبلغ سرمایه‌گذاری مورد نیاز را محاسبه کنیم.

      پاسخ
  • با عرض سلام و تشکر

    میخواستم بدانم احداث نیرو گاه خورشیدی ایا شیب زمین مهم هست اگه مهم هست حداکثر شیب چقدر میتونه باشه مثلا میشه از زمینهای شیب دار کوهپایه ای استفاده کرد

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر- بله شیب پنل‌ها نسبت به سطح افق باید بسته به عرض جغرافیایی تنظیم باشه- قاعدتا اگر زمینی دارید که شیب غیر صفر داره در زمان احداث نیروگاه با استفاده از طراحی استراکچر شیب زمین به مقدار مورد نیاز تنظیم میشه.

      پاسخ
  • مصطفی سهرابی
    اسفند 6, 1399 14:00

    سلام، یک فضای 600 متری در پشت بام برج داریم . در صورت موافقت اعضای ساختمان هیئت مدیره ممکنه در ساخت نیروگاه سرمایه گذاری کنه .لطفا به سوالات بنده پاسخ بفرمائید متشکرم :
    1 – در صورتی که هیئت مدیره و اعضای ساختمان موافقت کنند آیا مشکل حقوقی خاصی به نظر شما میاد که ما نادیده گرفته باشیم؟
    2- آیا بهترین سامانه خورشیدی برای این متراژ 600 – 700 متر 50 کیلو واتی هست ؟ اگر خیر چند کیلو وات رو پیشنهاد میکنید؟
    3 – هزینه الف) نصب ب) اتصال ج) نگهداری در دو حالت ایرانی و خارجی چقدر است؟
    4 – درآمد سالیانه یا ماهیانه سال 1400 چقدر است؟ اگر نرخ تورم 20 درصد اعلام شود و نرخ دلار حدود 10 درصد افت داشته باشد. مطابق ضریب a و مطابق فرمول فروش برق ما به دولت در سال 1401 چه مبلغی خواهد بود ؟
    (تا حدودی اینهارو بنده محاسبه کرده ام ولی جهت اطمینان با توجه به مبلغ سرمایه گذاری و پاسخگوئی به اعضای برج ممنون میشم شما هم پاسخ سوالات بنده رو باز هم محاسبه و بفرمائیدو در همین صفحه مرقوم بفرمائید .)

    پاسخ
    • با سلام- میزان نیروگاه قابل احداث در مساحت اعلامی بستگی به شرایط فیزیکی محل و سایه‌اندازی محیط های اطراف داره و بدون بازدید امکان اظهار نظر قطعی وجود نداره اما به نظر میرسه بهترین ظرفیت احداثی همان 50 کیلووات باشد. نیروگاه های پشت بامی هزینه نگهداری خاصی ندارند به جز نظافت و بررسی های ادواری پنل‌ها – هزینه احداث و درآمدها در همین مقاله توضیح داده شده است. هزینه اتصال به شرایط شبکه توزیع برق محل بستگی داره. اگر نزدیک به محل احداث نیروگاه ترانسفورماتور توزیع متناسب وجود داشته باشه هزینه اتصال چندان مبلغ قابل توجهی نخواهد بود.

      پاسخ
  • سلام مهندس عزیز یک شرکتی به ما پیشنهاد داده پنل 5کیلو واتی به مابده به مبلق 83000000تومان 50000000تومان وام قرضالحسنه الباقی نقد باید بدیم میخواستم اگه لطف کنید راهنماییم کنید

    پاسخ
    • سلام به نظر پیشنهاد مناسبی میرسه – البته مدت زمان تعدیه و سود وام هم باید قید بشه اما نیروگاه خورشیدی با چنین وامی قطعا توجیه پذیر خواهد بود.

      پاسخ
  • با سلام و وقت بخیر
    سپاس از مطالب خوبتون
    برای احداث نیروگاه 10 کیلو واتی چه میزان هزینه باید انجام بشه
    آیا برای این کار وامی هم از طرف بانک داده میشود
    در منطقه خراسان رضوی شهر قوچان و یا فاروج احداث توجیه پذیر هست
    بازگشت سرمایه چه مدت زمانی طول میکشه

    پاسخ
    • سلام – حدود هزینه برای نیروگاه 10 کیلووواتی بین 150 الی 175 میلیون متغیر هست. با توجه به پروانه صادره میتونید از بانک های خصوصی وام دریافت کنید. در مناطق شرق و شمال شرق توجیه پذیری مانند میانگین کشوری هست. با نرخ های فعلی در صورت عدم دریافت وام بازگشت سرمایه بین 7 الی 8 سال زمان میبره.

      پاسخ
      • اکبر عمو
        خرداد 30, 1400 14:07

        تو تماس تلفنی بمن گفتن اگر ۱/۸ میلیارد سرمایه گذاری کنم ماهیانه حدود ۴۵ میلیون درآمد داره ولی عملا با گفته شما میزان درآمد نصف میشه حدود ۱۸ میلیون اگر اینگونه باشه دیگه توجیح اقتصادی نخواهد داشت

        پاسخ
  • با سلام
    فرض کنید من ۲۰۰ ميليون دارم و مشکل وام هم ندارم، اگر در کنار یک پست ۴۰۰ کیلو ولت در مناطق کویری استان کرمان زمین بخرم بعد از چه مدت سود دهی دارم؟ و به چه میزان این کار توجیه اقتصادی خواهد داشت؟

    پاسخ
    • سلام- با 200 میلیون نهایتا بتونید یک سامانه 8 کیلوواتی احداث کنید. نیازی هم به خرید زمین در جای خاصی ندارید و صرفا بر پشت بام منزل خودتون قابل انجام هست. بازگشت سرمایه طرح هم حدودا 7 سال خواهد بود.

      پاسخ
  • خیلی دنبال این موضوع بودم

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    باتوجه به اینکه نرخ خرید برق خورشیدی توسط دولت برای نیروگاه های زیر 200 کیلو وات ,برابر با 1270 تومان است
    میخواستم بدونم که درامد سالیانه نیروگاه 100 کیلو واتی در کرمان چقدر است؟
    و بازگشت سرمایه چند سال طول می کشد؟
    باتشکر از پاسخ شما

    پاسخ
    • سلام- بله اخیرا نرخ ها توسط ساتبا بروزرسانی شده – اطلاعات وبسایت هم بزودی بروز خواهد شد و میتوانید از طریق وبسایت پیگیری بفرمایید.

      پاسخ
      • محمدحسین
        خرداد 3, 1400 18:53

        سلام مجدد
        من خودم درامد سالیانه نیروگاه 100 کیلووات در کرمان را 463 میلیون و با توجه به هزینه اولیه 2 میلیارد 600 میلیونی,زمان بازگشت سرمایه را 5 و نیم سال به دست اوردم
        میخواستم بدونم درست محاسبه کردم؟
        باتشکر از پاسخ شما

        پاسخ
        • سلام. مقادیر محاسبه شده شما برای درامد سالیانه و هزینه اولیه برای نیروگاه 200 کیلووات است نه 100 کیلووات. در هر حال بازگشت سرمایه همان 5 و نیم سال صحیح است.

          پاسخ
          • محمدحسین
            خرداد 4, 1400 01:44

            البته از پنل ها و اینورتر های المانی استفاده شده

          • در تمامی محاسبات ما اینورتر از نوع آلمانی برند SMA می باشد. لیکن صرف تغییر پنل از ایرانی به آلمانی تحت هیچ شرایطی منجر به دو برابر شدن درآمد نیروگاه نخواهد شد در حالیکه هزینه های سرمایه گذاری را قطعا تا دو برابر افزایش خواهد داد. به همین جهت احداث نیروگاه با پنل خارجی مخص.صا برندهای آلمانی و کره فاقد توجیه اقتصادی می باشد. ضمن اینکه منجر به از دست رفتن بخشی از درآمدهای نیروگاه نیز خواهد شد.

  • محمدحسین
    خرداد 6, 1400 21:21

    سلام
    بله منظور شما رو متوجه می شم
    ولی خوب به ما یه پروژه داده بودن که نیروگاه 100 کیلو وات رو طراحی کنیم و چون نرم افزار PVsyst پنل های ایرانی را نداشت، مجبور شدم از برند های آلمانی استفاده‌کنم و به همین دلیل در توجیه اقتصادی با مشکل مواجه شدم.
    به هر حال ازتون ممنونم ??

    پاسخ
    • خواهش میکنم – موفق باشید- در چنین مواردی که پنل خاصی داخل کتابخانه نیست میتونید به صورت دستی اضافه کنید.

      پاسخ
  • سلام مهندس من یه ویلا دارم ۱۰۰ متری واسه اینکه کولر یخچال .پمپ اب .وروشنایی ویلا رو بکشه هزینه واسه خورشیدی درست کردن چقدره

    پاسخ
  • سلام مهندس جان ممنون از مطالب و پاسخ های مفیدتون ،من برای پایان نامه دانشگاهم یک نیروگاه 250 کیلو واتی تو تهران با نرم افزار pvsystطراحی کردم و با توجه به خروجی نرم افزار با نرخ تنزیل 16درصد و نرخ تورم 22 درصد طرح فاقد توجیه اقتصادی بود و بازگشت سرمایه هم 7.5 سال برآورد شده بود. این یعنی سرمایه گذاری تو بانک به صورت سپرده ثابت بسیار به صرفه تر از احداث نیروگاهه خواستم بدونم نظر شما در مورد این محاسبات چیه و من درست محاسبه کردم یا نه ؟( با پنل 350 وات شرکت جینکو و اینورتر25 کیلو شرکت هواوی چینی) با این این نرخ دلار و قیمت پایین خرید(8919ریال به ازای هر کیلو وات) عملا فاتحه نیروگا های خورشیدی خونده شدست!
    ممنون

    پاسخ
    • سلام – بله همینطوره. در واقع نیروگاه های خورشیدی که از نظر نوع قرارداد در ردیف نیروگاه های مقیاس بزرگ قرار میگیرند و با این نرخ محاسبه میشوند قطعا برای ظرفیت کمتر از 1 مگاوات فاقد توجیه اقتصادی هستند. توصیه ما این هست که یا نیروگاه تا سقف سامانه های فتوولتائیک مشروط بر انشعاب (سقف 200 کیلووات ) احداث کنید یا اگر قصد احداث نیروگاه بزرگتر دارید حداقل رنج 1 مگاوات به بالاتر را انتخاب کنید.

      پاسخ
  • سلام
    تمام سوالات وجواب ها را خوندم با حوصله تمام سوالات را جواب داديد واقعا قابل تقدير است من لذت بردم
    اگردرست متوجه شده باشم بهترين شرايط اين است كه فضاي نصب پنل ها بعلاوه اشتراك برق به ميزان نصف نيروگاهي كه مي خواهيم احداث كنيم را بايد داشته باشيم درسته؟
    هزينه اعلام شده براي نيروگاه 100 كيلوواتي 1.1 الي 1.3 بجز زمين وساختمان وانشعاب است درسته؟ وبفرماييد اختلاف 200 ميليوني سرمايه اوليه در چيست؟
    سپاسگزارم

    پاسخ
    • سلام- البته در ابلاغیه جدید ساتبا سقف ظرفیت نیروگاه همان سقف ظرفیت انشعاب است نه دو برابر اما در عوض حداکثر ظرفیت احداث نیروگاه خورشیدی انشعابی تا 200 کیلووات افزایش یافته است. در این نوع نیروگاه فرض بر آن است که هزینه ای بابت تهیه زمین و انشعاب برق پرداخت نشود. اما در خصوص تفاوت 200 میلیون تومانی هزینه نیروگاه 100 کیلوواتی عواملی همچون برند اینورتر متصل به شبکه و شرایط اتصال به شبکه و مچنین استاندارهای مورد انتظار شرکت های توزیع برق تاثیر گذارند. اصولا حداقل مبالغ ذکر شده در جداول قیمت با فرض استفاده از اینورترهای متصل به شبکه چینی دست یافتی خواهد بود.

      پاسخ
  • سلام
    امکانش هست که با توان کم، مثلا 2.5 کیلووات شروع کرد و بعدا آنرا افزایش داد؟ و با اینکار ایا از نظر قرار داد یا هزینه های خودمان، ضرری دارد؟

    پاسخ
    • سلام- شما میتوانید قرارداد خرید تضمینی را منعقد کرده و اتصال نیروگاه را به صورت مرحله ای انجام دهید. البته این حالت برای ظرفیت‌های بالا توجیه پذیر است نه نیروگاه‌های خانگی کوچک.

      پاسخ
  • سلام و روز بخیر ، برای حدود 50 واحد باغ ویلا که روشنایی ، یخچال ، اسپیلت و پمپ آب رو جواب بده ساخت چه نیروگاهی نیاز هست و اینکه سکونت و استفاده همزمان ویلا ها حدود یک سوم می باشد و قیمت تمام شده نیروگاه چقدر است؟ ضمنا یک انشعاب سه فاز 25 آمپر در مجموعه داریم . ممنون از شما

    پاسخ
    • سلام برای برآورد قیمت برق خورشیدی برای این مجموعه قطعا شبیه سازی نرم افزاری لازم است. ضمن اینکه باید مشخص شود نحوه استفاده از انشعب موجود و محدودیت های آن چگونه است. با کارشناسان فنی ما در تماس باشید.

      پاسخ
  • محمدرضا
    تیر 27, 1400 01:03

    سلام ،میخواستم بدونم
    ۱_برای احداث نیروگاه تا ۲۰۰کیلووات دولت زمین میدهد یا خیر؟
    ۲_بنده ۶ میلیارد سرمایه مازاد دارم با این پول چه نیروگاهی بسازم که توجیه داشته باشه مثلا ۳تا۲۰۰کیلو واتی یا یدونه ۶۰۰ کیلو واتی
    در ضمن چیزی هم از برق نمیدونم، ممنون

    پاسخ
    • سلام با میزان سرمایه ای که شما دارید در صورت داشتن انشعاب برق 200 کیلواتی بهتر است نیروگاه های مشروط به انشعاب 200 کیلوواتی احداث کنید. نیروگاه مگاواتی فاقد توجیه اقتصادی است و حداقل سرمایه مورد نیاز آن 20 میلیارد تومان است. در صورت داشتن این مقدار سرمایه امکان دریافت زمین از دولت وجود خواهد داشت.

      پاسخ
  • سلام
    برای دستگاهی که حدود ۴۰۰ وات در ساعت مصرف دارد و شبانه روز روشن هست ب ق خورشیدی ۲ کیلو وات کفایت میکنه؟هزینه راه اندازی ۲ کیلو وات منفصل از شبکه به قیمت روز چقدر هست؟

    پاسخ
    • سلام برای استفاده 24 ساعته در شش ماهه اول سال معادل 4 برابر توان مصرفی پنل در نظر گرفته شود و برای شش ماهه دوم معادل 5 برابر. ظرفیت اینورتر معادل 1.25 برابر توان حداکثر لحاظ می‌شود. برای برآورد قیمت با کارشناسان شرکت در تماس باشید.

      پاسخ
  • سلام مهندس. بسیار سپاسگزارم از پاسخگویی دقیق .و کارشناسانه شما.برای زمینی به مساحت 3000 مترمربع واقع در یکی از روستاهای استان گلستان که 500 متر دارای انشعاب برق خانگی ویلایی میباشد میتوان نیروگاه 100 کیلو وات احداث کرد . چه مقدار زمین و با شرایط بازار امروز چقدر هزینه احداث آن خواهد بود.
    از وقتی که میگذاریدکمال تشکر را دارم

    پاسخ
    • سلام. طبیعتا بازدهی اقتصادی احداث نیروگاه خورشیدی در مناطق شمالی مناسب نیست مگر آنکه منطقه خاصی با شرایط تابش متفاوت با میانگین تابش مناطق شمالی در مدنظر باشد. برای احداث نیروگاه 100 کیلووات به 1200 متر مربع فضا بدون سایه‌انداز و انشعاب برق 150 آمپر نیاز دارید. هزینه تقریبی احداث با پنل ایرانی و اینورتر برند خوب آلمانی 1.3 الی 1.4 میلیارد ریال برآورد میشه.

      پاسخ
  • مقاله بسیار کامل و خوبی بود. خیلی ممنون
    دوتا سوال داشتم
    یکی اینکه دردسر احداث نیروگاه خانگی چقدر هست؟ مثلا دریافت مجوز و …
    یه سوال دیگه هم اینکه میشه یه کنتور جدا تهیه کنیم و کل برق تولیدی رو به اداره برق بفروشیم و خودمون به عنوان مصرف کننده عادی از یه کنتور دیگه مصرف کنیم؟
    با سپاس

    پاسخ
    • سلام تشکر
      در خصوص سوالاتتون :
      1- اخذ مجوز احداث نیروگاه خانگی دردسر چندانی نداره – عموما در یک فرآیند کوتاه مدت انجام میشه – اگرچه به کیفیت ارائه خدمات شرکت توزیع برق هر استانی هم ارتباط داره.
      2- برای نیروگاه احداث شده یک کنتور جداگانه تخصیص داده میشه و کل انرژی تولیدی به شبکه برق تزریق میشه و مصرف شما مثل قبل از همان کنتور موجود از برق شهر با تعرفه‌های قبلی تامین میشه. حساب نیروگاه و مصرف داخلی شما کاملا جداست.

      پاسخ
  • سلام مهندس جان. برای مجموعه ای از ماینرهایی که در ساعت به سی هزار وات برق نیاز دارد به نیروگاه چند کیلوواتی نیاز است و حدود قیمت برای نیروگاه چه هزینه ای در بر دارد؟؟

    پاسخ
    • سلام – با توجه به 24 ساعته بودن مصرف ماینرها و تعداد زیاد باتریهای مورد نیاز ، راه‌اندازی ماینر با برق خورشیدی فاقد توجیه اقتصادی هست. به صورت سر انگشتی برای هر کیلووات توان ماینر میزان 4 کیلووات پنل و 1800 آمپر ساعت باتری لازم هست.

      پاسخ
  • با سلام و وقت بخیر.
    ممنون از اینکه با صبر و حوصله سوالهای پرسیده شده رو توضیح میدید.

    من مطالب رو خوندم و به یه ابهامی برخوردم، که گفتم از خودتون بپرسم:
    درحال حاضر بانکها، تسهیلاتی برای احداث نیروگاههای خورشیدی ارائه میدن؟
    چون بعضی جاها نوشتن گویا به شرط اورده 20 درصدی، 80 درصد مبلغ احداث رو بانک وام میده.

    پاسخ
    • سلام – بله برخی بانکها به شرط دارا بودن اعتبار مشتری واک پرداخت میکنند. پروانه احداث نیروگاه خورشیدی به مثابه یک پروانه واحد صنعتی هست که بانک با انجام مطالعات اقتصادی اقدام به پرداخت وام میکند.

      پاسخ
  • سلام وقت به کام
    با تشکر از توضیحات شما
    سوالاتی داشتم که ممنون میشم از شما پاسخ بدین .
    1 – من با مطالعاتی ک داشتم متوجه شدم هزینه احداث نیروگاه سولار با ظرفیت مثلا 500 کیلووات ب مراتب بیشتر از نیروگاه برق ابی با همین میزان هست .
    پس چرا این نیروگاه ها متدوال شده ؟ چون برق آبی رو میشه با ی چاه و مداربسته کردن آب استفاده کرد . برق آبی 24 ساعت جواب میده ولی سولار حداکثر 10 ساعت !
    2 – متوجه شدم احداث نیروگاه چه برق ابی چه سولار نیازمند سامانه مهرسان و شرکت در مناقصه س درسته ؟ مناقصه هم در حال حاضر وجود نداره . یعنی نمیشه برای احداث اقدام کرد ؟

    پاسخ
    • سلام در خصوص هزینه های نیروگاه برق آبی با توجه به اینکه خارج از حوزه کاری ما هست اطلاعات دقیق نداریم. نیروگاه خورشیدی نیازمند شرکت در سامانه مرسان نیست. صرفا ارائه طرح توجیهی به ساتبا کفایت میکند.

      پاسخ
  • با احتساب قیمت برق و احداث نیروگاه خورشیدی خانگی اینکارتوجیه اقتصادی نداده هر خانه در شرایط متعارف حدود ۱۵ کیلووات در روز مصرفش حالا احداث یک نیروگاه خورشیدی با این ظرفیت حدود ۲۰۰ میلیون در میاد هزینه برق این خونه با سپرده گذاری اون ۲۰۰ ملیون براحتی قابل جبران اگر اشتباه میکنم لطفا آگاه فرمایید

    پاسخ
    • بله متاسفانه همینطوره. تعرفه خرید انرژی متناسب با افزایش قیمت تجهیزات رشد نکرده و چنانچه تمام سرمایه احداث نیروگاه از منابع شخصی و بدون اخذ وام بانکی تامین بشه طرح فاقد نوجیه اقتصادی خواهد بود.

      پاسخ
  • محمدرضا
    مهر 7, 1400 19:54

    سلام
    برای امور اداری معدن تقریبا 15 آمپر نیاز دارم چقدر هرینه بطور کلی باید انجام بشه؟

    ممنونم

    پاسخ
    • سلام – برای پروژه‌های آفگرید اطلاعات بیشتری برای محاسبات لازم هست. طبعا اگر شما 15 آمپر را به صورت مستمر و 24 ساعته لازم داشته باشید تعداد زیادی باتری نیاز خواهید داشت – باید مصرف را به صورت ساعتی و در طول 24 ساعت مشخص کنید.

      پاسخ
  • محمد اسفرورینی
    آبان 29, 1400 23:52

    سلام وقت عالی بخیر فرمودید هزینه 100 کیلووات تقریبا 1/500 میلیارد تومان و درامد سالیانه 231/800/000 تومان این نوع سرمایه گذاری توجیه اقتصادی ناره اگه این مبلغ را بانک سپرده گذاری کنیم در سال 300/000/000 تومان سود میگیریم و هزینه های نگهداری خرابی باطری وغیره را نداریم چگونه این سرمایه گذاری توجیه میشود با تشکر از محبتتون

    پاسخ
    • سلام بله توجیه اقتصادی طرح پایین هست البته در مقایسه با سپرده بانکی قطعا بهتر هست زیرا:
      1. در سپرده بانکی سود در تمای ادوار یکسان است اما در نیروگاه خورشیدی متناسب با تغییرات ارزی و ریالی ضرایب افزایش در سالهای دوم به بعد تعلق خواهد گرفت.
      2. در سپرده بانکی ارزش سرمایه سپرده شده سال به سال کاهش می یابد اما با تاسیس نیروگاه ارزش سرمایه نصب شده متناسب با تورم افزایش خواهد یافت.
      3. بانکهایی که سپرده بانکی با این نرخ سود ارائه میدهند عمدتا موسسات غیر مجاز با امنیت مالی پایین هستند.
      4. هزینه نگهداری سیستم برق خورشیدی به دلیل عدم وجود باتری ناچیز می باشد.

      پاسخ
      • ابوالفضل
        بهمن 3, 1400 00:15

        سلام خسته نباشید شبکه برق ۲۰ کیلوولت از داخل ملک عبور کرده و اگر بخواهیم با متراژ ۲ هکتار زمین نیروگاه راه اندازی کنیم چه مقدار باید سرمایه گذاری کنیم؟ایا امکانش هست یا خیر؟ ممنون

        پاسخ
        • سلام در 2 هکتار زمین بسته به نوع متریال مورد استفاده بین الی 1.5 مگاوات نیروگاه قابل احداث است. قاعدتا با توجه به وجود برق فشار قوی پس از احداث نیروگاه صرفا نیازمند احداث پست برق برای اتصال نیروگاه به شبکه برق سراسری خواهید بود. چنانچه بتوانید احداث نیروگاه را با مشارکت بخش بانکی انجام دهید مقرون به صرفه خواهد بود.

          پاسخ
  • سلام حالتون خوبه الان برای یک نیروگاه 20کیلووات ماهیانه چقدر درآمد میده؟

    پاسخ
  • باسلام خدمت شما
    آیا برای احداث نیروگاه خانگی روی بام واستفاده از وام بانکی
    برق تولید شده توان برگشت هزینه را دارد؟

    پاسخ
  • محسن ترشیزی
    تیر 15, 1401 08:37

    سلام با زیر بنا ۱۰۰ متر ماهیانه چقدر درآمد فروش برق هستش آیا وزارت نیرو وام جهت خرید تجهیزات هم تعلق مگیره

    پاسخ
    • سلام این متراژ برای احداث یک نیروگاه خانگی 5 الی 8 کیلووات مناسب است. با سرمایه گذاری 120 میلیون تومانی حدودا ماهیانه درامد 1500000 تومانی خواهد داشت.

      پاسخ
      • سلام
        وقت بخیر
        من اطلاع خیلی زیادی در مورد قراردادها ندارم اگر امکان داره راهنمایی بفرمایید
        اگر یه نیروگاه خانگی ۵ تا ۸ کیلوواتی راه اندازی بشه هزینه برقی برای اون مکان رایگانه و مازاد تولید برق به شبکه فرستاده میشه ؟

        پاسخ
        • سلام – در طرح فعلی قرارداد خرید تضمینی انرژی تولیدی نیروگاه تماما به شبکه فروخته میشه و به مصرف داخلی نمیرسد.

          پاسخ
  • محمد بلوچ
    تیر 18, 1401 17:39

    سلام
    مساحت مورد نیاز (۱۵۰۰متر مربع)با بالاترین بهره تابش خورشید را در اختیار دارم
    انشعاب ۱۵کیلواتی هم دارم
    برای نیروگاه ۳۰کیلووات هزینه صفر تا ۱۰۰ چقدر میشه ؟

    پاسخ
    • سلام – هزینه احداث بستکی به شریط محل نصب دارد. به صورت سرانگشتی هزینه احداث هر کیلووات نیروگاه خورشیدی 25 میلیون تومان می باشد.

      پاسخ
  • سلام
    من میتونم یه نیروگاه در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع در محدوده ای که هیچ گونه امکاناتی نیست اجرا کنم ؟؟
    هزینش چقدر میشه؟؟
    درامدش چقد؟؟

    پاسخ
  • سلام خدا قوت قیمت تامین و راه اندازی هر کیلو وات ساعت برق سامانه خورشیدی بر اساس قیمت ارائه شده شرکت مانا انرژی پاک مبلغ 5.5 میلیون تا 6.3 میلیون تخمین زده شده . نظر شما در مورد این ارزیابی و تخمین هزینه چیست ؟ لینک مطلب هم در زیر هست

    پاسخ
    • سلام. قاعدتا اطلاعاتشون بروزرسانی نشده. صرفا تامین هر کیلووات پنل خورشیدی بالغ بر 12 میلیون تومان هزینه دارد.

      پاسخ
  • شما در درآمد نیروگاه ٥ کیلوواتی ٥ ساعت تولید در ٥ کیلو وات در روزهای سال ضرب کردین و به اعداد جدول رسیدین . در صورتی که گاها از ١٠ تا ١٥ ساعت طول روزها در سال متفاوته ولی شما ٥ ساعت عملکرد در نظر گرفتید . چرا؟

    پاسخ
    • درآمد سالیانه نیروگاه بر مبنای میانگین تولید روزانه نیروگاه در طول سال محاسبه میشود نه بر مبنای تولید یک روز خاص.

      پاسخ
  • کیوان گماری
    شهریور 6, 1401 13:09

    سلام بر عزیزان فعال در سولارگستران
    در نیروگاه‌های با ظرفیت حداکثر ۲۰۰ کیلووات قیمت خرید هر کیلوات برق ۱۲۴۰ تومان اعلام شده درست متوجه شدم؟

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر
    من میخواستم در حال حاضر یک سیستم فروش به شبکه پنل خورشیدی ۵ کیلو ولتی رو نصب کنم این سیستم و در نظر کردم فضای مورد نیاز با در نظر گرفتن همه ی موارد از جمله
    قیمت اینورتر
    قیمت هر کدام از پنل های خورشیدی
    قیمت سیم کابل و سوکت پنل خورشیدی
    قیمت نصب پنل های خورشیدی
    وقیمت کل
    و این قرار داد ۲۰ ساله برق رو هم بگویید که در هال حاضر ماهی چقدر میخره این برق رو متشکر میشم

    پاسخ
    • سلام این مواردی که شما لازم دارید در قالب طرح توجیهی از پیمانکاران مستقر در شهر خودتون درخواست کنید. تهیه این طرح مستلزم بازدید از محل و اطلاع ا قوانین موجود در شرکت توزیع برق استان محل سکونت است.

      پاسخ
      • سلام ببخشید الان ی نیروگاه ۵ مگا واتی چقدر هزینه بر میداره با پنل های ساخت ایران چند تا پنل میخواد اداره برق الان چقدر میخره ؟

        پاسخ
  • جواد سیاوش فرد
    آبان 22, 1401 14:21

    ‌سلام و عرض ادب
    ببخشید چند سوال داشتم
    بنده در شهر های بوشهر زندگی میکنم موقعیت مکانی نسبت به بعضی از استان های شمالی کشور رو داریم نسبت به نور آفتاب می خواستم ببینم نظر شما در مورد این کار چیه آیا بنده میتونم و
    1-هزینه احداث یه نیروگاه 100 کیلو وات
    2-درآمد ماهیانه اش یا سالانه اش چقدر میشه
    3-هزینه احداث نیروگاه 1 مگاواتی
    4-درآمد ماهیانه اش یا سالانه اش چقدر میشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    اجرکم عندالله

    پاسخ
    • سلام – همه سوالاتی که نوشتید تو متن مقاله تویح داده شده. مطالعه بفرمایید اگر نیاز بود مجددا سوالتون را مطرح کنید.

      پاسخ
      • جواد سیاوش فرد
        آبان 23, 1401 12:32

        دیدم و کامل متن رو مطالعه کردم و تمام سوالات کاربران رو هم مطالعه کردم به دلیل نوسانات ارز در حال حاضر این سوال رو مطرح کردم ممنون میشم جواب سوال بنده رو بدید

        پاسخ
        • برای یک نیروگاه 100 کیلووات بسته به برند تجهیزات بین 1.8 میلیارد تومان الی 2.2 میلیارد تومان سرمایه نیاز هست و درآمد سال اول این نیروگاه تقریبا 270 میلیون تومان هست. که با احتساب ضرایب تعدیل سالیانه 5 الی 6 سال خواهد بود.

          پاسخ
  • بزرگمهر
    آذر 14, 1401 08:03

    گفته می شود که 30 درصد تشویقی افزایش نرخ خزید تضمینی برق مشروط به استفاده از تجهیزات تولیئ داخل عملا اجرا نمی شود. یعنی به هیچ نیروگاهی نداده اند . می شود توضیح بدهید چه کار میشه کرد که تعلق بگیره؟

    پاسخ
    • 30 درصد حداکثر افزایش نرخ در صورتی اعمال میشود که 100 درصد تجهیزات نیروگاه ساخت داخل باشد. با توجه به اینکه در شرایط کنونی اینورتر و برخی تجهیزات حفاظتی نیروگاه جزو اقلام وارداتی می‌باشد، تقریبا 17 درصد از نرخ مذکور در صورت ارائه مستندات به شرکت توزیع اعمال می‌شود.

      پاسخ
      • 30با سلام. اگر کسی بخواهد نیروگاه تولید برق با ژنراتور دیزلی یا هر سوخت دیگه ای بزنه و به اداره برق بفروشه بهش مجوز میدن؟ اگر جواب مثبته چه شرایطی باید داشته باشه؟

        پاسخ
        • 30 سلام بله امکان پذیر است. انواع قراردادهای تولید برق شامل بادی، گازی، خورشیدی، دیزلی و… تعریف شده است و شما میتونید موضوع را از شرکت توزیع برق محل اقامت خود پیگیری نمایید.

          پاسخ
  • با سلام و ادب
    من سوله ای با سطح 1200 متر مربع در بخش جنوبی خوزستان دارم که مایلم نیروگاه خورشیدی با استفاده از سقف سوله نصب کنم، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ایا امکان استفاده از سقف سوله برای زیرسازی پنل های خورشیدی می باشد؟ و چقدر هزینه های سرمایه گذاری اولیه را کاهش می دهد؟
    سپاس

    پاسخ
  • مستر آرت
    دی 21, 1401 18:38

    سلام مهندس خواهشا جواب بدید
    بنده میخوام از طریق جهادسازندگی که خودش طرح نیروگاه 5 کیلواتی ارائه میده و طبق اون وام میده ، میخواسم ببینیم برای 5 کیلو واتی چقد وام میده و درامد این نیروگاه 5 کیلواتی چقدر میشه که بشه باهاش وام 4 درصد و بازپرداخت کرد، به صرفه هست این طرح بسیج یا خیر؟ پشت بام و ملک خودمه

    پاسخ
    • سلام- اصولا برای نیروگاه های حمایتی مبلغ درآمد نیروگاه میتونه حدودا 80 درصد مبلغ وام را پوشش بده. در صورتیکه بازپرداخت وام 6 سال یا بالاتر باشد کل اقسا وام از طریق درآمد نیروگاه پرداخت خواهد شد.

      پاسخ
  • سلام مهندس ببخشید برای وام بسیج سازندگی که طرح نیروگاه 5 کیلوواتی هم دارد ، ایا بدون آورده نقدی و بدون سرمایه اولیه برای دریافت وام میشه این طرح رو روی پشت بام زد
    یعنی من که پولی ندارم میتونم این طرح رو دریافت کنم و از طریق درامد خودش قسطو پرداخت کنم

    پاسخ
  • سلام وقت شما بخیر.
    ساخت نیروگاه خانگی با باتری برای تامین برق سه واحد 130 متری (390 متر) مسکونی چقدر هزینه دارد؟ قبلا از پاسخ شما سپاسگزارم.

    پاسخ
    • سلام – باید تجهیزات موجود در واحدها رویت بشه. به ور تقریبی اگر هر سه آپارتمان به صورت یکجا از یک سیستم تامین برق بشن حدودا 300 الی 350 میلیون تومان هینه دارد.

      پاسخ
  • اصلا صرفه اقتصادی نداره

    پاسخ
  • سلام ببخشید وقتی دو میلیارد سرمایه گذاری برا صد کیلووات سالی ۲۷۰ میلیون درامد بده یعنی تقریبا ۱۳ درصد سود سالیانه … پولتو بزاری بانک ۱۸ درصد میدن … توجیه اقتصادی چیه

    پاسخ
    • سلام .
      1. سودی که بانک میده در طی هر سال یکسان هست. اما درآمد نیروگاه در طی زمان منتاسب با نرخ تورم تغییر میکنه.
      2. در طی یک قرارداد 20 ساله، در سال 20 ام ارزش ریالی تحهیزات نیروگاه خورشیدی به اصل پولی که در بانک قرار داده شده حداقل 10 برابر خواهد بود. در واقع بانک در طی زمان اصل سرمایه را نابود میکنه.
      با تمام این موارد باز باید گفت سرمایه‌گذاری نیروگاه خورشیدی در شرایط کنونی فاقد توجیه افتصادی هست مگر اینکه بخشی از سرمایه مورد نیاز از طریق وام های کم بهره تامین بشه.شما هم اگر جزو کسانی هستید که سرمایه ای داخل بانک به صورت سپرده دارید توصیه میشه به جای سپرده گذاری در بانک نیروگاه احداث کنید.

      پاسخ
  • با سلام ، اعدادی که در جدولها اومده فکر میکنم برای دلار 50 هزار تومانی فروردین 1402 نیاز به آپدیت داشته باشه ، درسته؟
    با این نرخ ارز هزینه‌ی راه اندازی و درآمد ماهانه‌ی یک نیروگاه 50 کیلوواتی تقریبا در چه حدودی هست؟

    پاسخ
    • سلام – بله هزینه سرمایه گذاری باید متناسب با نرخ جدید دلار برزورسانی بشه. در شرایط فعلی حداقل هزینه احداث هر کیلووات نیروگاه خورشیدی بالغ بر 30 میلیون تومان خواهد بود.

      پاسخ
  • سلام الان درآمد یه نیروگاه 50 وات چقدره ماهانه؟

    پاسخ
  • با سلام
    با توجه به مبلغ خرید دلاری(6.9 سنت) که تقریبا به تازگی توسط ساتبا اعلام شده، مبلغ نهایی پرداختی توسط وزارت نیرو جهت هر 1 مگا وات انرژی چقدر است؟ممنون میشم دقیقا اعلام بفرمائید – چون قصد سرمایه گذاری و احداث نیروگاه را دارم

    پاسخ
    • برای مناطق مرکزی و جنوبی کشور، میانگین تولید هر مگاوات نیروگاه خورشیدی در شبانه روز برابر 5 000 کیلووات ساعت میباشد.این مقدار را در 30 روز ماه ضرب کنید و نتیجه را در مبلغ دلاری هر کیلوات ساعت ضرب کنید. درآمد ماهیانه برای سال اول محاسبه میشود.

      پاسخ
  • سلام
    در حال حاضر با ۲ میلیارد چه قدر می توانیم در آمد داشته باشیم از این کار ؟

    پاسخ
  • با سلام برآورد قیمت احداث نیروگاه ( به جز زمین ) شامل تسطیح زمین – حصار کشی – پایه و استراکچر – پانل – اینورتر و … به ازا هر یک مگا وات در حال حاظر چقدر است؟

    پاسخ
  • سلام و خسته نباشید به ادمین عزیز مزاحم شدم من الان میخوام یه نیرو گاه ۵۰ کیلو بایت تاسیس کنم هزینه به روز چقد میشه
    سوال بعدی اینه که میشه بعدا ارتقا بدی ۵۰ رو به ۱۰۰ یا ۲۰۰ کیلو بایت تغییر داد یا باید کل سیستم عوض بشه ممنون و خسته نباشید

    پاسخ
    • سلام – هزینه تقریبی هر کیلووات در شرایط کنونی بین 35 الی 40 یلیون تومان هست. میتونید بعدا ارتقا بدید و نیاز به تغییر کل سیستم نیست.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    بنده طرح بسیج سازندگی برای احداث نیروگاه خورشیدی ۵ کیلواتی و تکمیل کردم فقط معرفی ب بانک مونده ک قراره بهم اطلاع بدن
    پرسیدم گفتن اورده نقدی نمیخاد ، ضامنم نمیخاد حساب متقاضی درامدشو ضامن میکنن
    حالا سوالم اینه موقع نصب و … پیمانکاری کسی پولی نمیخاد کلا از تسهیلات کم میشه ایا؟
    چون پولی برای پرداخت هزینه های نصب و … ندارم

    ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
    • سلام – در خصوص این طرح مبلغ احداث نیروگاه مستقیم از بانک به حساب پیمانکار واریز میشه. اگر مبلغ وام جوابگوی هزینه نیروگاه باشد شما هزینه ای پرداخت نخواهید کرد. در غیر این صورت ما به تفاوت مبلغ وام و هزینه نیروگاه را باید شما پرداخت کنید.

      پاسخ
  • با سلام با توجه به اینکه هزینه تجهیزات احداث یک نیروگاه ۲۰۰کیلووات خودتون گفتید چهارمیلیارد و هزینه زمین و ….رو حساب نکردم ،اگه این پولو بذاری بانک تقریبا ماهی ۶۰میلیون بی دردسر بی استرس برای تجهیزات ،تسویه دولت که اصلا حساب وکتاب نداره همین الان کلی نیروگاه ها طلب دارن،کل درآمد ماهایانه بدون حساب کردن استهلاک و هزینه های جانبی میشه سالی ششصد میلیون یعنی ماهی ۵۰میلیون

    پاسخ
    • سلام – بله همینطوره – متاسفانه به دلیل اینکه در سالهای اخیر افزایش نرخ خرید انرژی متناسب با تورم نبوده نیروگاه های خورشیدی از صرفه خارج شدن.

      پاسخ
  • امیر حسین
    تیر 17, 1402 10:23

    سلام و خسته نباشید ببخشید در ایران چه شرکت های وجود دارد و چطور میتونم با اون ها ارتباط برقرار کنم اگه امکان داره به این شماره بهم پیام بدید من میخوام بخرم 09170224851

    پاسخ
    • سلام – برای نیروگاه های مقیاس بزرگ لیست شرکتهای مجز در وبسایت ساتبا قرار دارد. برای نیروگاه های محلی میتونید وارد وبسایت توزیع برق استان مربوطه بشید و لیست شرکتهای پیمانکاری مجاز را مشاهده کنید.

      پاسخ
  • احمدرضا
    تیر 17, 1402 17:12

    سلام من میخوان یک دستگاه استخراج بیتکوین بگیرم و میخوام برقش رو از طریق پنل خورشیدی تامین کنم مشکل اینه که برای محاسبه ی سود و ضرر نیاز دارن بدونم هر وات که توسط پنل خورشیدی تولید میشه چند میفته و برق مصرفی من ۳۵۰۰ وات اگر بخوام ۳۵۰۰ وات باید از طریق پنل تامین بشه میخوام نظر شمارو بدونم

    پاسخ
    • به دلیل استهلاک سریع باتریها، تامین برق بیت کوین به صورت 24 ساعته با برق خورشیدی صرفه اقتصادی ندارد.

      پاسخ
  • با سلام در حال حاضر باقیمت فعلی دلار هزینه ساخت نیروگاه 15 کیلو وات و درامد سالیانه ان چقدر است

    پاسخ
  • سلام لظفا در مورد راه اندازی نیروگاه روی سقف سوله با به ابعاد 20*84 و 12*84 راهنمایی فرماییذ . حداکثر توان احداث و هزینه ها بر اساس آن در ضمن اشتراک برق واحد حدود 800 آمپر می باشد.

    پاسخ
  • طرحهایی که بازگشت سرمایه اون بیشتر از سه سال باشه اصلا بهش فکر نکنید، با اوضاع تورم فعلی به هیچ عنوان کسب و کار بدردبخوری نیست از تورم جا میمونید

    پاسخ
  • حجتالله
    مرداد 25, 1402 00:04

    باعرض سلام ووقت بخیر من یک کانکس ۳۰متر دارم وبا تیر برق خیلی فاصله داره با چه مبلغی میتونم برای کانکسم که در یک زمین ۱۰۰۰متری است برق تولید کنم

    پاسخ
  • سید جواد جلایی
    شهریور 5, 1402 08:29

    با سلام
    در حال حاظر شهریور 1402 هزینه احداث هر مگا وات نیروگاه خورشیدی چقدر است؟

    پاسخ
  • سلام
    وقت بخیر مهندس
    با سرمایه یک ملیارد و یک زمین ۱۰۰۰ متری دارای انشعاب برق تکفاز ۲۵ آمپری چه نیروگاهی میشه تاسیس کرد ؟
    و اینکه درآمدش چقدر میشه ماهیانه؟ ۱۴۰۲ / ۷

    پاسخ
    • سلام – با انشعاب تکفاز 25 آمپر شما حداکثر یک نیروگاه 10 کیلوواتی با 100 متر مربع زمین و سرمایه حدودا 220 میلیون تومان قادرید احداث کنید. درآمد متوسط ماهیانه در سال اول این نیروگاه 3 مییون تومان خواهید بود.

      پاسخ
  • حمید دانش
    آبان 19, 1402 23:50

    درود با این تعرفه برق و هزینه تمام شده واقعا احداث نیروگاه توجیه اقتصادی ندارد و این نشان میدهد که دولت قصد گسترش برق خورشیدی را دنبال نمیکند . وزیر نیرو مگر در ایران زندگی نمی کند ؟ ایشان از سود بانکی خبر ندارد ؟ ایشان تورم را نمی بیند ؟ ایشان سود دلالی و مغازه داری را نمی بیند ؟ تعرفه 1750تومانی شبیه جوک می ماند . اقای وزیر با چه منطقی این تعرفه تعیین شده ؟ این توهین به شعور سرمایه گذار نیست ؟ شما دارید تولید را نابود میکنید چون جلوی پایتان را می بینید این برخورد با تولید همه را به سمت دلالی تشویق میکند این خیانت به کشور و محیط زیست و علم است . امیدوارم ندانسته باشد و گرنه وای بر شما و دولت شما

    پاسخ
  • محمد کاظم یوسفی
    دی 23, 1402 13:19

    با سلام به منظور استفاده کارگاه جوشکاری سبک استفاده همزمان دستگاه اره آتشی با توان موتور تک فاز 3 کیلو وات و یک دستگاه اینورتر جوشکاری چه نیروگاهی با چه توان تولید مورد نیاز است ضمنا کلیه کارها در طول روز انجام می‌شود

    پاسخ
    • سلام – اگر مصرف فقط برای روز باشد یک سیستم 7500 وات سه فاز با 5000 وات پنل خورشیدی جوابگوی نیاز شما هست.

      پاسخ
  • سلام من ساکن آ.غ شهرستان نقده هستم میخواستم بدونم درحال حاضرهزینه احداث یک نیروگاه ۱۰کیلوواتی برای یه پشت بام ۱۲۰متری درروستاچقدهزینه داردواینکه درآینده جواب میدهد وازنظراقتصادی قابل توجیه است ودرآمدماهانه چندمیباشد.
    ممنون مهندس

    پاسخ
    • سلام – مقطع فعلی یعنی دی ماه 1402 هزینه احداث نیروگاه 10 کیلوواتی حدودا 230 میلیون تومان هست و درآمد سالیانه نیروگاه هم حدودا 50 میلیون تومان هست. یعنی سرمایه گذاری شما حدودا 2.5 سال زمان لازم داره تا سرمایتون کامل به شما برگرده و نیروگاه وارد دوره سود دهی صرف بشود.

      پاسخ
      • مهندس امکانش هست ازطریق طرح بسیج سازندگی برای ۱۰ال۱۵کیلووات اقدام کنم.اینکه بتونم وام کامل برای این مقداربگیرم؟

        پاسخ
        • طرح های بسیج سازندگی عمدتا شامل نیروگاه های 5 کیلووات هست و مبلغ وام حداکثر 150 میلیون تومان هست. برای جزییات دقیقتر بهتره این موضوع را از بسیج پیگیری کنید.

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.