راه‌اندازی سرورهای ماینر از طریق برق خورشیدی

امروزه ماینرهای استخراج رمز ارز (بیت کوین) بسیار رایج شده اند. با توجه به افزایش قابل توجه هر واحد ارز بیت کوین در سالهای اخیر، متقاضیان زیادی از این دستگاه‌ها برای اسخراج بیت کوین و کسب درآمد استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها از مصرف کنندگان بزرگ انرژی الکتریکی هستند. بنابراین یکی از چالشهای اصلی برای مالکان این دستگاه‌ها تامین برق مورد نیاز آنهاست. با توجه به سوالات مکرر کاربران در خصوص امکان‌پذیری تامین برق ماینرها از طریق برق خورشیدی، بر آن شدیم در این مقاله جزئیات را برای شما تشریح کنیم. ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

میزان انرژی مصرفی سرورهای ماینر

توانهای متفاوتی از سرورهای ماینر در بازار موجود هستند. اما رایجترین سرورهای موجود در بازار عبارتند از 1500 وات، 2000 وات و 2200 وات. یک سرور ماینر برای تداوم فعالیت خود که نهایتا منجر به استخراج رمز ارز می‌گردد نیازمند این است تا در تمامی ساعات شبانه روز، هفته، ماه و سال بدون وقفه کار کند. هرگونه قطع برق ولو در کوتاه مدت میتواند ضمن اخلال در عملکرد آن و کاهش قابل توجه سودآوری، منجر به افزایش دمای دستگاه شده و پس از وصل مجدد برق، انرژی زیادی صرف خنک‌سازی دستگاه شود. انرژی مصرفی مورد نیاز سرورهای ماینر بر مبنای توان نامی آنها در جدول 1 محاسبه شده است.

جدول 1: میزان برق مصرفی سرورهای ماینر

توان نامی دستگاه (وات) انرژی مصرفی روزانه(KWH) انرژی مصرفی ماهیانه (KWH)
1500 36 1080
2000 48 1440
2200 52.8 1584

چنانچه در جدول شماره 1 مشخص است، میزان برق مصرفی صرفا یک سرور 1500 وات که جز سرورهای توان پایین می باشد برابر 1080 کیلووات ساعت در ماه بوده و این میزان تقریبا 5 برابر مصرف استاندارد یک خانوار با مصرف در حد الگوی صرف در کشور  می‌باشد. باید توجه داشت که ماینرها اگر چه ظاهرا توان نامی چندان بالایی ندارند، اما به دلیل استمرار مصرف در طول شبانه روز میزان قابل توجهی انرژی را از منبع دریافت می‌کنند. ضمن اینکه در اکثر مواقع این دستگاه‌ها به صورت گروهی و نه تکی مورد استفاده قرار گرفته و بهره‌برداران این دستگاه ها عموما در آن واحد از تعداد بالایی از آنها بهره می‌برند.

هزینه تامین برق سرورهای ماینر از برق خورشیدی

چنانچه بخواهید برق مورد نیاز یک سرور ماینر را از طریق سیستم خورشیدی تامین کنید باید بدانید که پنل‌های خورشیدی صرفا در روز برق تولید کرده و میزان انرژی الکتریکی تولیدی آنها در طول زمان تولید نیز متغیر بوده حال آنکه برای راه اندازی یک سرور ماینر شما به مقداری ثابتی از توان در طول شبانه روز نیاز دارید. بنابراین شما با چند چالش بزرگ مواجهید. اولین چالش زمانهایی است که میزان توان تولیدی پنل ها از توان مصرفی ماینر کمتر می باشد. این موضوع قالبا در اوایل صبح و  زمان غروب خورشید رخ می‌دهد.

چالش دوم به برق مصرفی ماینرها در زمانی که خورشید نمی تابد (شبها ) مربوط می باشد. بنابراین شما به تعداد قابل توجهی باتری نیاز خواهید داشت که بتواند انرژی الکتریکی را روزها ذخیره کند و شب‌ها در سرورها مورد استفاده قرار گیرد. اما این برق تولیدی نباید از پنل های اصلی تامین شود و شما باید برای ذخیره سازی برق مورد نیاز شب میزان مازادی پنل خورشیدی نصب کنید. این یعنی افزایش هزینه سیستم و تحمیل هزینه های نگهداری و تعویض دوره ای باتریها که خود عدد قابل ملاحظه ای می شود.

و سومین چالش تفاوت زمان کارکرد سرورها در شب و میزان ساعات تولید پنل ها در طول روز در ماه های مختلف سال می باشد. در شش ماهه دوم طول شبها طولانی تر و طول روز کوتاهتر است. این بدین معناست که برای چند ماه پنل های شما تولید کمتری دارند اما در شب انرژی بیشتری در باتریها باید ذخیره شود. در این هنگام شما مجبورید سیستم خود را بر مبنای شش ماهه دوم سال طراحی کنید. یعنی تعداد پنل و باتری بیشتر صرفا برای نیمی از سال.

جدول 2: سرمایه مورد نیاز برق خورشیدی آفگرید هر دستگاه ماینر

توان نامی دستگاه (وات) هزینه تقریبی سیستم (میلیون ریال)
1500 1400
2000 1700
2200 1850

تامین برق ماینر با سیستم برق خورشیدی آنگرید

در سیستم‌های برق خورشیدی آفگرید به دلیل تعداد بالای باتری‌ها و  هزینه‌های نگهداری و تعویض دوره‌ای باتریها، هزینه کل سیستم به صورت قابل توجهی افزایش یافته و توجیه اقتصادی طرح را زیر سوال خواهد برد. در روش دیگر که البته با توجه به شرایط کنونی کنتور برق مشترکین در ایران قابلیت اجرایی ندارد، مالک ماینر نسبت به نصب سیستم برق خورشیدی به صورت آنگرید اقدام می نماید. در این صورت میزان مازاد انرژی تولیدی برق خورشیدی در طول روز به شبکه برق تزریق شده و در ازای آن مصرف ماینر در شب از برق شبکه تامین می گردد.

برچسب ها :
باتریبرق خورشیدی خانگیبیت کوینپنل خورشیدیسرورسلول خورشیدیماینر
راهنمای سرمایه‌گذاری و مراحل احداث نیروگاه خورشیدی

مقالات پربازدید

دسته بندی مطالب

مطالب مشابه

13 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • اکبر عمو
    خرداد 30, 1400 14:22

    با سلام حدود ۲ میلیارد تومان نقد دارم منطقه آذربایجان غربی اگر تمام مبلغ را هزینه کنم مقدار درآمد سالیانه در حال حاظر چقدر خواهد بود ممنونم جواب بدید

    پاسخ
    • سلام- با این میزان سرمایه قادرید نیروگاه 15 الی 160 کیلوواتی احداث کنید. درآمد ماهینه بین 32 الی 34 میلیون تومان در ماه برای سال اول خواهد بود. اگر از پنل ایرانی استفاده کنید حدودا 10 درصد به این مبلغ اضافه خواهد شد. بازگشت سرمایه طرحتون بین 5 الی 5.5 سال خواهد بود.

      پاسخ
  • سلام حدود 100 ملیون دارم ببخشید من در ماه چقدر درآمدم میشود

    پاسخ
  • 260Seyed hadi
    آبان 14, 1400 22:46

    سلام برای برق ماینر از طریق پنل خورشیدی توضیح بدید و هزینه ها را لطف کنید

    پاسخ
  • سلام
    برای درامد ۱۰ میلیون تومن در ماه به چه تعداد ماینر و چه میزان تولید برق با پنل نیاز هستش.؟

    پاسخ
  • سلام برای ماینر برق ۳۰ امپر میخوام چقد هزینه اجرای و لوازم میشه تقریبا ۱۲۰۰۰ هزار وات

    پاسخ
    • سلام استفاده از برق خورشیدی به عنوان تنها منبع تامین برق برای سرورهای ماینر فاقد توجیه اقتصادی هست.

      پاسخ
  • رضا عرب
    آذر 18, 1402 17:59

    سلام وقت شما بخیر
    من در تلگرام پیام فرستادم پاسخگو نبودین
    من برای اجرا یک پروژه برق خورشیدی
    برای تامین برق فقط یک دستگاه ماینر با توان ۵۰۰۰ وات
    نیاز به چقد سرمایه دارم؟

    پاسخ
    • سلام – طبق تجربیاتی که داشتیم به دلیل استفاده از تعداد بالای باتری، برای ماینر استفاده از برق خورشیدی صرفه اقتصادی ندارد. دنبال روش دیگری باشید.

      پاسخ
  • محمد پارسا
    دی 8, 1402 16:32

    در حال حاضر مجوز نیروگاهی که هم خود مالک نیروگاه بتونه ماینر داشته باشه هم تمامی ساعات شبانه روز ماینر خاموش نشود و همچنین هزینه خیلی اضافه ای بابت باطری و تجهیزات ذخیره سازی انجام ندیم یعنی یه جوری با اداره برق همکاری کنیم که شب ها برق رو از اداره برق بگیرم و روز ها خودمون برق تولید کنیم برای مصرفه خودمون و همچنین به شبکه اداره برق هم ماذاد مصرف ماینر ها رو بدین به شبکه در عوض برقی که شب ها مصر میکنیم

    آیا مجوز چنین نیروگاهی رو دولت تایید می‌کنه و همچین محوری داریم ؟
    اسم این نوع از نیروگاه چیه ؟

    پاسخ
    • بله چنین قراردادهایی در مقیاس های بزرگ وجود دارد. درواقع قراردادی با وزارت نیرو منعقد میشود و مالک ماینر انرژی تولیدی مازاد بر نیاز روز را به شرکت برق فروخته و در عوض همان میزان برق را در شب از شبکه برق دریافت میکند و تنها یک کارمزد انتقال برق به وزارت نیرو پرداخت میکند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.