* توجه *

گروه فنی و مهندسی سولارگستران هیچ فعالیتی در زمینه احداث نیروگاه های خورشیدی نداشته و مطالب ارائه شده در این وبسایت صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. لطفا از تماس جهت اخذ مشاوره تلفنی خودداری فرمایید.

نکاتی در خصوص ترمینال های خروجی کنترلر شارژ در سیستم های فتوولتائیک جدا از شبکه

علی رغم اینکه بخش اندکی از سرمایه گذاری یک سیستم فتوولتاتئیک جدا از شبکه به کنترلر شارژ تخصیص می یابد ( در مقایسه با اینورتر ، باتری و پنل ها ) ، اما این تجهیزات در میزان جذب انرژی پنل ها و ذخیره در باتری ها نقش بسیار حیاتی بازی می کنند . صرفنظر از تکنولوژی بکار رفته در کنترلرها (PWM یا MPPT) تمامی شارژر ها از یک مبدل DC-DCتشکیل شدهاند که با تغییر سطح ولتاژ منجر به بهبود فرایند شارژ در باتری ها خواهد شد ضمن اینکه وجود این تجهیزات باعث افزایش طول عمر مفید باتری ها نیز می گردد.

نمای ظاهری یک کنترلر در شکل ذیل نمایش داده شده است. تقریبا اکثریت کنترلر های موجود در بازار دارای چنین ساختاری می باشند.

ترمینال های 1 و 2 مخصوص اتصال پنل ها می باشند . پلاریته مثبت و منفی به ترتیب به ترمینال های 1 و 2 متصل می شوند . در صورت وجود تعدادی پنل که به صورت سری و موازی متصل می شوند ، اتصال پنل ها در تابلو کامباینر انجام شده و نهایتا مدار معادل سری – موازی را به این ورودی انتقال دهید. چنانچه بنا بر دلایل فنی امکان اتصال رشته ها به یکدیگر وجود ندارد ، برای هر مجموعه رشته پنل از 1 کنترلر مجزا استفاده نمایید.

ترمینال های 3 و 4 به ترتیب مختص پلاریته های مثبت و منفی باتری ها می باشند . هرچند بسیاری از کنترلر های موجود در بازار قابلیت تشخیص اتوماتیک ولتاژ باتری ها را دارند ، اما قبل از اتصال کنترلر به باتری حتما از میزان ولتاژ نامی کنترلر مطلع شده و در صورت نیاز ، با تغییر در آرایش سری – موازی پنل ها به سطح ولتاز مطلوب کنترلر دست یابید.

ترمینال های 5 و 6 به ترتیب پلاریته های مثبت و منفی بار خروجی می باشند . از این ترمینال ها صرفا برای بارهای DC با سطح ولتاز قید شده در مشخصات فنی کنترلر استفاده کنید . تقریبا تمامی کنترلر ها قابلیت برنامه ریزی برای این خروجی را دارا می باشند و شما می توانید با برنامه ریزی مناسب نسبت به دریافت خروجی متناسب با نیاز خود اقدام کنید . به این نکته توجه کنید که حتی در صورت مطابقت ولتاژی این ترمینال ها با مشخصات ولتاژی اینورتر ، هرگز از این خروجی ها برای اتصال به اینورتر خود استفاده نکنید . برای راه اندازی اینورتر ، به صورت مجزا از باتری ها انشعاب اخذ کنید .

مقایسه باتری‌های خودرویی و باتری‌های خورشیدی
معایب بهره برداری از پنل های فتوولتائیک در حالت بدون بار

مقالات پربازدید

دسته بندی مطالب

مطالب مشابه

مطلبی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.